Breaking

Saturday, December 27, 2014

SUBHANALLAH! - Menyeramkan Fenomena Awan Gergasi kelihatan Di Selatan Thailand

TAOTAUAJER - Heboh apabila tersebarnya satu gambar langit sangat luarbiasa yang berjaya dirakamkan di Selatan Thailand yang juga kedudukannya tidak jauh dari Malaysia. 


Fenomena awan arcus sangat jarang dilihat. Namun begitu, fenomena ini berjaya di rakamkan dan kewujudannya sememangnya mampu menimbulkan rasa gerun di hati kerana ada di antaranya berbentuk awan gergasi yang seakan-akan mahu menelan bumi.


Menerusi akaun Facebook Ramli Abdul Halim, dia telah memuatnaik gambar fenomena itu yang dikatakan berlaku di Selatan Thailand.


Merujuk kepada sejarah Rasulullah S.A.W, Telah berkata Aishah r.a.ha; "apabila angin ribut, yang membawa awam hitam bertiup, wajah Nabi S.A.W. kelihatan pucat kerana takutkan Allah. Dia keluar masuk dalam keadaan gelisah sambil membaca doa yang berikut ini:"
“Ya Allah, aku memohon kepada Mu kebaikan angin ini dan kebaikan yang ada di dalamnya dan kebaikan yang Engkau kirim dengannya. Dan aku berlindung dengan Engkau dari kejahatan angin ini dan kejahatan yang ada didalamnya dan kejahatan yang Engkau kirim dengannya.”

Kata Aishah lagi; “Apabila hujan mulai turun, terbayang tanda-tanda kesukaan di wajah Nabi. Aku telah bertanya kepadanya: “Ya Rasullullah, apabila kelihatan awan hitam semua orang berasa suka kerana yang demikian menandakan hujan akan turun tetapi mengapa aku melihat kamu pula berasa cemas?” Dia menjawab,
“Ya Aishah, bagaimana aku dapat menentukan bahawa angin yang bakal mendatang itu tidak menandakan kemurkaan Allah? Kaum A’ad telah dihapuskan oleh angin. Mereka berasa gembira apabila melihat awan-awan hitam. Tetapi bukanlah hujan yang dibawanya bahkan pembinasaan mereka sendiri." 
“Maka tatkala mereka melihat (ancaman) itu sebagai awan menghadap ke lembah-lembah mereka, mereka berkata. “Ini awan yang akan menurunkan hujan keatas kita.” Bukan! bahkan ialah ancaman yang kamu minta disegerakan iaitu angin yang didalamnya azab pedih – Yang membinasakan tiap-tiap sesuatu dengan perintah Tuhannya, sehingga jadilah mereka tidak kelihatan melainkan tempat-tempat tinggal mereka. Demikianlah Kami balas kaum yang menderhaka.”

Tuhan telah berjanji melalui sepotong ayat dalam surah Al-Anfal yang Dia tidak akan mengazabkan manusia selagi Nabi ada bersama-sama mereka. Dalam pada itu pun, tiap-tiap kali angin kencang bertiup, ia berasa takut – Nabi sebaik-baik insan berasa takut. Bandingkan pula perasaannya dengan perasaan kita apabila kilat memancar ataupun banjir berlaku. Yang takut hanya segelintir sahaja. Merekalah yang mengucap Istighfar. Yang lain sibuk dengan keseronokan masing-masing.

AMAL PERBUATAN ANAS WAKTU RIBUT BERLAKU:

Diceritakan oleh Nadhr b. Abdullah.
“Pada suatu hari, ketika anas masih hidup, cuaca telah menjadi kelam. Saya pergi berjumpa dengannya sambil bertanya: “Pernah kau lihat perkara yang seperti ini berlaku semasa hayat Rasulullah?”  Dia menjawab: “Aku berlindung dengan Allah. Pada masa itu kalau berlaku ribut, kami akan bersegera ke Masjid takut kalau-kalau berlaku Hari Kiamat.”

Abu Darda bercerita:
“Apabila angin kencang bertiup, Nabi Muhammad S.A.W. akan berasa cemas. Dia akan pergi ke masjid.” Amalan seperti ini jarang sekali diperbuat oleh umat Islam sekarang, sama ada dari golongan orang kebanyakan atau pun ulama. Mungkin mereka tidak ketahui yang amalan ini merupakan suatu sunnah Nabi.

 TAOTAUAJER : Buat pengatahuan korang,  Awan ini umpama pusaran puting beliung gergasi dan seolah-olah hampir mencecah bumi. Dimana awan ini sebenarnya merupakan formasi awan rendah yang terbentuk oleh arus udara dingin dari laut. Kebiasaannya ia membawa petanda akan berlakunya ribut. Fenomena sebegini pernah terjadi di Sabah sedikit masa lalu dan ia dipercayai berpunca daripada angin taufan yang sedang bergerak ke Filipina pada masa itu.  Ini di antara bukti kekuasaan Allah S.W.T. 


Adbox