Breaking

Tuesday, June 10, 2014

TAUTAK? - Bahaya Pengambilan Ubat Tahan Sakit

TAOTAUAJER - APA yang anda lakukan andai mengalami sakit kepala atau lenguh-lenguh badan berpanjangan? Terus-terang ramai daripada kita mengambil jalan mudah dengan mendapatkan ubat biasa yang dijual di kebanyakan farmasi atau kedai ubat tanpa merujuk kepada doktor terlebih dahulu.


Walaupun sedar ia bukanlah penyelesaian terbaik, namun ramai yang tidak kisah kerana menganggap keadaan tersebut tidak serius dan akan pulih dengan sendirinya.

Sakit kepala dan lenguh-lenguh biasa mungkin boleh diubati dengan ubat yang boleh didapati di farmasi dan kedai ubat. Namun jika berlarutan melebihi enam minggu, ia boleh diklasifikasikan sebagai sakit kronik yang memerlukan pengawasan doktor.

“Sakit kronik adalah keadaan yang kompleks dan pesakit seharusnya mendapatkan pandangan pakar di peringkat awal untuk perubatan yang selamat, efektif dan berkesan,” kata Pengarah Klinik Pakar, Hospital Mount Elizabeth Singapura, Dr. Alex Yeo.

Sakit kronik menurutnya, didefinisi sebagai sakit yang melebihi enam minggu dan bersangkut dengan keadaan seperti artritis, sakit kepala berterusan, migrain, sakit belakang dan pergelangan yang kronik.

Kata beliau, banyak kajian melaporkan sakit kronik sebagai penyakit senyap yang sentiasa berlaku kepada masyarakat hari ini.

“Sakit sebegini walaupun ada kalanya dianggap remeh namun ia menjejaskan aktiviti harian termasuk kerja, tidur dan membuatkan seseorang tidak memberi perhatian sepenuhnya pada sesuatu tugasan atau menikmati hobi serta aktiviti yang lain,” katanya.

Dr. Alex Yeo berkata demikian pada pembentangan satu kajian mengenai perubatan sendiri untuk sakit kronik di beberapa negara Asia di ibu negara baru-baru ini.

Menurut beliau, kajian tersebut mendapati kira-kira 60 peratus individu yang menderita sakit kronik tidak mendapatkan rawatan sewajarnya malah mengambil langkah mudah dengan berubat cara sendiri.

Kajian melibatkan 1,220 pesakit kronik di China, Taiwan dan Thailand yang ditaja oleh Pfizer itu menunjukkan daripada pesakit yang tidak merujuk pakar, lebih 30 peratus tidak berbuat begitu kerana percaya mereka mampu menanganinya. Hanya lima peratus pesakit mengambil ubat tahan sakit.

Kata Dr. Alex, ubat tahan sakit biasa yang digunakan di seluruh dunia adalah ubat anti-keradangan bukan steroid (NSAIDs). Contoh-contoh ubat tersebut termasuk ibuprofein, diclofenac dan naproxen.

Sesetengah NSAIDs boleh diperolehi tanpa preskrip doktor dan mudah didapati di kaunter-kaunter.

Walaupun terdapat label pada ubat yang mengatakan ia untuk penggunaan jangka masa pendek, kebanyakan pesakit tidak menghiraukannya serta tidak sedar dengan risiko yang akan datang.

Beliau berkata, biar pun dos lebih rendah berbanding ubat preskripsi doktor, penggunaan ubat tersebut secara berpanjangan boleh menyebabkan kesan sampingan terutama berkaitan gastrousus dan juga masalah buah pinggang. Penyakit akibat penggunaan NSAIDs jangka panjang juga dikatakan agak serius dan boleh mengundang maut.

Berdasarkan kajian yang dijalankan kata Dr. Alex, lebih separuh daripada responden dari China dan Thailand serta suku responden di Taiwan mengaku mereka menggabungkan dua jenis perubatan iaitu alternatif dengan ubat preskripsi doktor atau ubat yang dibeli di kaunter.

“Juga lebih 70 responden menyatakan mereka biasanya lebih mempercayai perubatan alternatif berbanding perubatan moden dalam merawat sakit kronik.

“Ini berikutan kepercayaan perubatan alternatif kurang memberi kesan sampingan,” katanya.

Dr. Alex berkata, hampir 30 peratus pesakit mengaku mereka mengalami kesan sampingan akibat pengambilan NSAIDs seperti gastrik dan sakit dalam perut.

Menurut beliau lagi, masalah kesan sampingan akibat penggunaan ubat tahan sakit berpanjangan bukan sahaja dialami penduduk Asia, malah ia berlaku di seluruh dunia.

Rawatan lebih selamat

Pembentangan tersebut turut mengupas mengenai penggunaan ubat preskripsi celecoxib dalam meredakan kesakitan artritis yang terbukti kurang berisiko terhadap usus berbanding lain-lain NSAIDs.

Keputusan itu berdasarkan kajian yang dijalankan di 32 buah negara melibatkan lebih 4,000 pesakit.

Menurut Ketua Jabatan Gastroenterologi dan Hepatologi Chinese University of Hong Kong, Dr. Francis Ka-Leung Chan, kajian menunjukkan celecoxib mempunyai kadar empat kali kurang kesan terhadap usus berbanding NSAIDs lain.

“Keputusan kajian membantu pakar perubatan memilih rawatan yang bersesuaian untuk artritis berdasarkan ia selamat pada usus,” kata beliau yang juga merupakan ketua kajian.


Adbox