Breaking

Sunday, October 13, 2013

BIAR BETUL! - Anda Akan Mudah Hilang Ingatan Jika Perut Buncit

TAOTAUAJER - Mungkin ramai tidak tahu dimana statistik obesiti di malaysia adalah dicatatkan berjumlah seramai 16.8 juta pada 2012. Dimana masalah kegemukan ini semakin parah dengan itu ramai jugak di malaysia yang buncit. Tapi pernah tak korang tau dimana jika buncit akan mudah hilang ingatan? Ikuti penjelasan ini...


Menurut kajian orang yang berperut buncit mempunyai kemungkinan tiga kali ganda untuk hilang ingatan dan nyanyuk apabila tua.

Saintis mendapati, orang yang ada banyak lemak pada perut mempunyai kadar protein lebih rendah, yang turut menentukan sejauh mana hati dapat memproses lemak.

Unsur dipanggil PPARalpha mengawal pemprosesan lemak dalam hati, selain berada dalam pusat ingatan otak - hippocampus – serta mengawal deria ingatan dan keupayaan belajar.

Apabila seseorang itu mempunyai berat berlebihan, mereka mula kehilangan PPARalpha di bahagian hati dan seterusnya di seluruh anggota tubuh, termasuk otak.

Dalam satu kerjasama dengan Institut Kesihatan Kebangsaan, saintis saraf di Universiti Medical Centre, di sini, percaya penemuan mereka akan membawa kepada ubat membantu mempertingkat keupayaan belayar dan daya ingatan golongan nyanyuk.

Dr Kalipada Pahan dari pusat perubatan Universiti Rush berkata: “Kita perlu untuk memahami lebih mendalam bagaimana lemak mempengaruhi daya ingatan dan keupayaan belajar untuk membangunkan cara melindungi ingatan dan keupayaan belajar.”
SUMBER : SinarHarian

TAOTAUAJER : Oleh itu, kita hendaklah berwaspada dan menjaga permakanan bagi menggelakkan kejadian sebegini berlaku. Badan sihat otak pun sihat... - Koleksi Kesihatan


Adbox