Breaking

Sunday, July 21, 2013

SERIUS! - Inilah Sebabnya Shisha DiHaramkan (MESTI TAU)

TAOTAUAJER - Ini adalah antara topik hot kalau sebelum ini diperkatakan Shisha berbahaya untuk kesihatan kini telah keluar fatwa tentang penjualan dan penggunaan Shisha. Muzakarah khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam memutuskan shisha adalah haram bagi umat Islam.


Untuk pengatahuan korang, fatwa diputuskan bahawa penjualan dan penggunaan shisha adalah haram kerana bahan itu didapati lebih berbahaya terhadap kesihatan berbanding menghisap rokok.

Shisha juga dikenali sebagai hukkah, narghile, arghila, atau qalyān. Ia adalah instrumen tunggal atau berbilang berpunca untuk merokok tembakau berperisa dipanggil shisha di mana wap atau asap melalui air lembangan (sering berasaskan kaca) sebelum penyedutan berlaku. Paip pula digunakan untuk menghasilkan asap dengan membakar shisha atau digunakan untuk membuat wap air oleh lebur pada suhu yang lebih rendah.

Berdasarkan rekod kajian daripada Agensi Anti-Tembakau Perancis (OFT) mengesahkan bahawa bahan itu mengandungi karbon monoksida dengan sekali hembusan bersamaan 52 batang rokok.

Dengan rasa wangi manis seperti epal, anggur atau pudina, asap shisha pasti tidak bau atau rasa seperti rokok yang biasa kita liht. Tetapi berselindung dari wangian yang tidak bersalah, asap yang dihasilkan adalah sama seperti yang berbahaya - ia mengandungi tar, karbon monoksida dan nikotin seperti asap rokok.

INI Bukti Shisha 10x Berbahaya dari Rokok
Dalam jadual di bawah, kebenaran yang mengejutkan mengenai komposisi kimia asap shisha ditunjukkan.


Bahan kimia yang terdapat dalam asap shisha berbanding asap rokok

Sumber: Shahadeh, A., Saleh, R., (2005) ‘Polycyclic aromatic hydrocarbons, carbon monoxide, ‘tar’ and nicotine in mainstream smoke aerosol of the narghile water pipe. Food & Chemical Toxicology, 43:655-661

Ketahui Apakah Kesan Shisha Pada Anda?

Dr Vijaya, Pengarah Bahagian Kesihatan Belia, Lembaga Promosi Kesihatan Singapura menyatakan asap rokok mengandungi lebih 4000 bahan kimia yang 400 beracun dan sekurang-kurangnya 69 yang menyebabkan kanser. Disini Dr Vijaya, menyenaraikan pelbagai risiko kesihatan yang ditimbulkan oleh merokok shisha:

a. Ancaman kanser
  • Arang yang digunakan untuk tembakau haba dalam paip meningkatkan risiko kesihatan dengan menghasilkan tahap karbon monoksida, logam, dan bahan kimia penyebab kanser. Walaupun selepas ia telah melalui air, asap yang dihasilkan oleh paip yang mengandungi tahap bahan toksik, termasuk karbon monoksida, logam berat, dan bahan kimia penyebab kanser. Tembakau paip dan asap mengandungi banyak bahan-bahan toksik yang diketahui boleh menyebabkan paru-paru, pundi kencing, dan kanser mulut.
  • Rangsangan ke mulut daripada pendedahan kepada jus tembakau meningkatkan risiko mendapat kanser mulut. Kerengsaan dengan produk jus tembakau mungkin lebih tinggi di kalangan perokok paip daripada kalangan paip atau cerut perokok kerana merokok paip biasanya diamalkan (dengan atau tanpa sedutan) lebih kerap dan untuk tempoh yang lebih lama.
b. Penyakit jantung
  • Tembakau paip dan asap mengandungi banyak bahan-bahan toksik yang diketahui menyebabkan arteri tersumbat dan penyakit jantung.
c. Selesema
  • Perkongsian paip merokok meningkatkan risiko batuk kering dan selesema.
d. Asap rokok
  • Asap rokok daripada shisha menimbulkan risiko yang serius untuk bukan perokok, terutama kerana ia mengandungi bukan sahaja asap daripada tembakau tetapi juga dari sumber haba (contohnya, arang) yang digunakan dalam paip.

Sumber: MensHealth.sg

TAOTAUAJER : Memang ia merbahaya, kalau kita lihat terdapat banyak kesan shisha terhadap kesihatan. Berdasarkan pengalaman tao, sewaktu bershisha di penghujungnya nanti akan berasa arang dan boleh menyebabkan ting-tong (pening-pening) bahkan ada yang sampai muntah dan pengsan. - Koleksi Informasi



Adbox