Breaking

Sunday, July 21, 2013

PELIK! - Gunung Berapi Menjerit Sebelum Meletus (2 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Gunung api menjerit sebelum meletus? biar betul! Kalau sebelum ini tao ada dedahkan akan Fenomena Pokok Menjerit Apabila Dahagakan Air , kali ini sekumpulan saintis mendedahkan, gunung berapi mampu menjerit pada nada paling tinggi sebelum meletus. Pakar Universiti Washington, Amerika Syarikat (AS) yang mengkaji letusan gunung berapi Redoubt, Alaska dalam Mac 2009, mengesahkan perkara itu.


Kumpulan berkenaan menjumpai apa yang dilabelkan sebagai 'jeritan' diikuti aktiviti seismik sewaktu berubah dari denyutan normal kepada gegaran kuat.

Menerusi kajian itu, mereka turut percaya kekerapan gegaran akibat gempa bumi bawah tanah adalah punca kepada kebarangkalian letusan gunung berapi dalam tempoh terdekat.

Bagaimanapun, saintis berpendapat gempa bumi dan gegaran harmoni berlaku apabila magma ditolak keluar melalui saluran sempit di bawah tekanan kuat ke tengah-tengah kawah gunung.

Sesetengah gunung berapi menjerit pada nada paling tinggi akibat pergeseran yang dicetuskan oleh gegaran sebelum meletus.

Penuntut kedoktoran sebuah universiti dalam AS, Alicia Hotovec-Ellis berkata, jeritan gunung berapi mampu didengar oleh manusia walaupun pada kekerapan rendah selepas mengeluarkan gegaran harmoni.

Katanya kepada MailOnline, gegaran harmoni meningkat kepada frekuensi yang lebih tinggi kemudian berhenti secara tiba-tiba sebelum gunung berkenaan meletus sebanyak enam kali.

"Sesetengah gunung berapi mengeluarkan bunyi melalui gema magma yang ditolak dari bahagian bawah retakan nipis kerak bumi," katanya.

Katanya, setiap pergerakan secara tiba-tiba membawa kepada gempa bumi kecil sekurang-kurangnya 1.5 pada skala Richter.

SUMBER : SinarHarian

TAOTAUAJER : Menakjubkan apabila gunung berapi pon boleh menjerit sebelum meletus, inilah kehebatan Allah dalam menciptakan alam semesta. - Koleksi Kejadian Pelik dan Luar Biasa


Adbox