Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » » » TAUTAK? - Asal Usul Kenapa Jarum Jam Bergerak Ke Arah Kanan ?
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Seperti mana yang kita tau dan yang kita belajar arah jam adalah ke kanan. Tapi dah besar-besar nie pernah tak korang terfikir kenapa jarum jam bergerak kearah kanan dan tidak kearah kiri?


Kalau korang nak tau, pergerakan jarum jam yang kita lihat pada hari ini sebenarnya bermula dari zaman tamadun Mesir purba lagi.

Bangsa Mesir kuno menggunakan pergerakan matahari untuk melakukan pengiraan waktu. Mereka mendirikan sebuah tugu yang disebut obeliks.

Ketika matahari bergerak maka bayangan dari obeliks tersebut juga akan bergerak. Dari pergerakan bayang-bayang itulah mereka mengukur waktu.


Matahari terbit dari timur, sedangkan Mesir berada di belahan dunia bahagian utara maka ketika matahari bergerak bayangan dari tugu obeliks pun bergerak ke arah kanan.

Seandainya Mesir berada di belahan dunia bahagian selatan mungkin kita akan melihat jarum jam bergerak ke arah kiri.


TAOTAUAJER : Sungguh kita tidak terfikir bukan mengapa jam itu bergerak kearah kanan. Rupa-rupanya disebabkan oleh pergerakan matahari menyebabkan bayangan obeliks tersebut bergerak dari kanan ke kiri. Sungguh bijak orang dulu kala kan.... - Koleksi Info

.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post