Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » #Tahukah - Anda Ape itu Fenomena Pareidolia?
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER -Korang penah tengok hantu? wajah manusia pada Labah-labah dan Elvis di langit ? Piring terbang atau UFO, seperti yang terbaru ini gambar alien di Brazil? atau pon ape-ape perkara yang dianggap ghaib dan angker? Kemungkinan perkara-perkara tersebut mungkin benar dan perkara ghaib sememang nyer ade, atau pon hanyalah sekadar seubah fenomena Pareidolia.

Ape itu Fenomena Pareidolia? Okay sebelum tuh korang tengok dulu gambar nih ...ape korang nampak??

Okay gambar kat atas nih korang ley nampak seperti bentuk seakan-akan penampakan bentuk Alien mirip Bigfoot di Planet Marikhkan. Ikuti penjelasan lanjut di bawah ....

Kalau korang nak tau Pareidolia adalah suatu fenomena psikologis dimana otak mempersepsikan apa yang sedang kita saksikan dengan apa yang pernah kita lihat / alami sebelumnya.

Pareidolia sering terjadi sehingga mengakibatkan timbulnya persepsi tentang kemunculan piring terbang, penampakan hantu, wajah / simbol ghaib atau bahkan kejadian religius seperti kemunculan nama Allah sewaktu kejadian Halo haritu, penampakan atau penampakan awan seperti pocong di langit.

Okay.... kembali kepada gambar di atas dalam gambar di atas yang diambil oleh penjelajah NASA dan dikeluarkan 4 tahun yang lalu itu, nampak bentuk seekor makhluk yang mirip macam Bigfoot sedang berjalan di satu bukit di planet Marikh.

Kalau korang nak tau padahal bentuk tersebut sebenarnya hanyalah sebuah batu kecil yang jaraknya hanya beberapa yard dari kamera kenderaan penjelajah . Objek tersebut memberikan persepsi ‘makhluk hidup’ kepada otak kita, karena bentuknya yang memang kebetulan mirip dengan bentuk makhluk hidup yang selama ini sudah kita kenali.

Gambar tersebut juga sebenarnya sudah di-crop, sehingga lagi-lagi memberikan persepsi tentang ‘keadaan di suatu bukit’ kepada otak kita. Padahal sebenar nyer ‘bukit-bukit’ itu adalah bebatuan yang berada di depan kenderaan penjelajah NASA tersebut.

Gambar asal nyer dapat dilihat kat [sini] (cube korang cari dan ade lagi satu yang macam satu makhluk tao jumpa ), Gambar diatas adalah hasil cropping kecil dari gambar di posisi kiri-bawah-hujung gambar asal.

Fenomena pareidolia yang seterusnyer pernah menjadi hal yang amat menghebohkan, bahkan sempat menjadi tema sebuah film fiksyen-ilmiah (Mission to Mars), dimana Wajah di Marikh. Pertama kali diambil oleh kenderaan penjelajah Viking 1 dan disiarkan pada tahun 1976.

Sewaktu mengambil obyek itu (di wilayah Cydonia Mensae), Viking 1 kebetulan berada pada waktu yang tepat sewaktu matahari menyinari Marikh dari suatu sudut yang menjadikan bayangan yang tercipta pada bukit itu membentuk suatu wajah mirip manusia (humanoid).

Cube korang bandingkan gambar kawasan tersebut yang diambil tahun 1976 dan yang diambil kemudian, sewaktu matahari berada di sudut yang berbeza (Bintik-bintik pada gambar sebelah kiri adalah kerosakan data).


Nampak kan perbezaan nyer? Jadi pada satu waktu, bukit tu memang kebetulan menampilkan bentuk yang hampir sama dengan wajah manusia, tapi pada waktu lain, kawasan tersebut hanya menampilkan gambar satu bukit biasa ajer.

Contohnyer lagi Imej Seakan Mahatma Gandhi dirakam di Marikh, juga heboh di perkatakan di alam maya.

Yah, walaupun sudah terbukti hanya sebuah bukit biasa, tapi tetap ada yang tetap berpendapat bahwa itu adalah suatu tanda keberadaan kehidupan di planet Marikh.

.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post