Breaking

Monday, June 15, 2015

TAUTAK? - Inilah 6 Nama anak paling popular tapi disukai Jin AWAS!!

TAOTAUAJER -  Tentu kita pernah mendengar ungkapan, ‘Apa Ada Pada Nama’. Namun, telah terbukti bahawa nama amatlah penting dalam memain peranan terhadap diri seseorang individu.


Dalam program Tanyalah Ustaz, di TV9, Ustaz Sharhan Shafie seorang pengamal perubatan Islam menyatakan nama-nama berikut merupakan antara nama-nama anak Jin.

Walaupun sebutan nama-nama ini sedap didengar dan maknanya elok, menurut pengalaman beliau yang banyak mengubat pesakit-pesakit berkaitan sihir dan gangguan makhluk halus, nama-nama ini boleh mendatangkan penyakit misteri kepada seseorang.

Eloklah TIDAK mengambil nama-nama di bawah ini untuk dinamakan pada anak-anak:


  1. Balqis
  2. Qistina/Kistina
  3. Najwa
  4. Zaquan/Zakuan
  5. Batrisya
  6. Erisya

Peringatan daripada Ustaz Sharhan Shafie, kepada mereka yang mempunyai nama-nama seperti di atas TIDAK perlu menukar nama, tetapi cukuplah dengan menukar nama panggilan.

Sebagai contoh, nama NUR NAJWA. Kalau sebelum ini nama panggilan adalah Najwa, elok ditukarkan kepada Nur saja.

Namun, sesungguhnya segala macam penyakit sama ada sakit biasa atau misteri, semuanya datang dari Allah SWT. Bukan dari nama seseorang, semuanya ketentuan-Nya...

Cuma apa yang Ustaz Sharhan mahu sampaikan ialah, banyak kes pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan, pesakit itu namanya sama seperti nama-nama anak jin di atas.

Sebab itulah Ustaz Sharhan menasihatkan, elakkan memberi nama anak seperti nama anak yang selalu 'dipakai' jin.

TAOTAUAJER : Walau bagaimanapun, tidaklah salah atau berdosa jika sekiranya menggunakan nama tersebut...  Wallahu a'lam...


Adbox