Breaking

Wednesday, June 3, 2015

AWAS! - Inilah Beberapa Makanan Palsu Dikeluarkan Oleh China Berisiko Ke Malaysia

TAOTAUAJER -  Nampaknya masyarakat harus lebih waspada dan hati-hati dalam memilih barangan yang hendak dibeli dimana terdapat beberapa beberapa barangan makanan palsu sudah masuk ke Malaysia.


Sepertimana isu beras palsu yang dibuat dari limbah plastik buatan China sudah mulai beredar di pasaran. Boleh jadi juga beras palsu ini juga sudah masuk ke Malaysia.

Beras Palsu


Berdasarkan dari keterangan media Singapura, China sedang menghasilkan beras palsu. Beras palsu ini sedang diedarkan di kota Cina Taiyuan, di wilayah Shaanxi. Bahkan dinyatakan bahawa beras-beras tersebut juga dieksport.

Beras palsu ini dihasilkan dari gabungan kentang, ubi jalar dan limbah plastik yang diadun sedemikan rupa sehingga berbentuk menyerupai beras.

Tidak hanya itu, penghasilan beras palsu ini juga menambahkan resin sintetik industri. Resin sintetik ini dikatakan sangat berbahaya jika dimakan kerana boleh menyebabkan kanser.

Kos produksi beras palsu yang rendah dikhawatirkan menarik pedagang barang runcit untuk menjualnya secara meluas kerana mampu meraih keuntungan lebih besar. Kita harus lebih berhati-hati selepas ini agar tidak tertipu.

Ternyata bukan sahaja beras, ada juga sejumlah makanan lain yang dipalsukan di China. Di bawah ini ada beberapa jenis lagi:

Bakpao Isi Daging Palsu


Pada 2007 sebuah laporan penyiasatan di China menemukan sejumlah penjual yang membuat roti kukus berisi daging palsu. Palsu? Yes, ini bukan daging melainkan KARTON yang dicincang lalu dicampur penyedap rasa babi. YUCK!

Susu Palsu


Pada 2009 puluhan ribu bayi China keracunan produk susu palsu yakni mengandungi melamin. Melamin ini ternyata akan meningkatkan kadar protein susu. Tapi, sifat melamin tak boleh larut dalam air sehingga boleh menyebabkan kegagalan fungsi ginjal.

Telur Ayam Palsu


China memang licik dan bijak. Telur ayam juga mereka dipalsukan. Mereka membuat telur putih dengan campuran kalsium karbonat. Sementara isinya menggunakan natrium alginat, TAWAS, dan gelatin. Telur palsu ini juga dapat membuat hati kamu hancur.

Bihun dan Mie Palsu


Bihun palsu sebenarnya bihun asli namun dibuat dari tepung gandum tamat tempoh dan berjamur. Siapa pun yang memakannya bakal mengalami cirit birit teruk dan berpotensi meninggal dunia

Daging Babi Palsu



Daging babi ini sebenarnya asli namun sudah busuk dan cuba “dibaiki” dengan cara mencampurkan bakteria phosphorescent. Bakteria ini ternyata mampu bertindak balas dengan cahaya. Nah, pada 2011 seorang perempuan yang membeli babi palsu ini mendapati si daging mengeluarkan cahaya biru. Jika dimakan bakal membuat organ-organnya dijangkiti dengan bakteri yang ternyata memakan organ tubuh itu.



Anggur Palsu


Belum ada penjelasan rasmi bagaimana anggur palsu ini terbuat. Namun ini berdasarkan keterangan Jeannie Cho Lee, master wine yang tinggal di Hong Kong. Saat ke China dia mencuba anggur dan terus mengatakan bahawa minuman itu palsu.

Daging Lembu Palsu


Daging ini sebenarnya daging babi yang diberi tambahan kimia seperti parafin dan garam yang menyebabkan rasanya menyerupai daging lembu asli. Di China daging babi lebih murah dari lembu dan juga berkualiti untuk eksport. Hati-hati, mungkin kita tidak perlu import daging lembu dari China!

Kacang Walnut Palsu


Di wilayah Henan, China pernah mengedarkan kacang walnut yang isinya simen! Penjual mengeluarkan isi kacang dan disematkan bahan bangunan seperti simen, lalu kulit kacang direkatkan kembali dengan gam. Gila!

Daging Kambing Palsu


Daging ini salahnya ialah daging tikus, rubah, dan musang. Daging-daging ini padahal sudah dijangkiti berbagai penyakit. Mereka mengubahnya sedemikian rupa agar terlihat seperti daging kambing.

Kobis tiruan 

Sayur - sayuran juga boleh dihasilkan dengan cara  proses pembuatan shokuhin dimana sememangnya seakan sayur yang sebenar.    

TAOTAUAJER : Tolong share artikel ini ke sahabat-sahabat. SELAMATKAN WARGA MALAYSIA DARI MAKANAN PALSU.


Adbox