Breaking

Saturday, June 7, 2014

PEMBONGKARAN! - Misteri Punca Kemunculan Jutaan Kupu-kupu Gergasi Melanda Malaysia

TAOTAUAJER - Perasankah anda kebelakangan ini terdapat jutaan kemunculan kupu-kupu gergasi sejak seminggu lalu menimbulkan banyak tanda tanya dalam kalangan penduduk dan pelancong luar. Serangga bersayap ini dilihat sangat aktif pada waktu malam dan sering mengurumuni kawasan yang melimpahkan cahaya lampu amat terang.


Fenomena jutaan kupu-kupu ini menjadi tanda tanya apakah kejadian di sebalik kewujudan ribuan kupu-kupu ini. Heboh di perkatakan sewaktu kemangtan Sultan Perak apabila kejadian aneh telah berlaku di makam sultan azlan shah dimana buat pertama kalinya kupu-kupu berterbangan seolah olah menangisi pemergian sultan tersebut.


Malah, ia turut mengerumuni padang Stadium Darul Makmur ketika perlawanan bola sepak Pahang menentang Johor Darul Takzim dalam saingan separuh akhir Piala FA.


Menurut Profesor Entomogi Pusat Pengajian Sains Kajihayat, Universiti Sains Malaysia, Profesor Che Salmah Mat Rawi, berkata serangga ‘misteri’ ini dikenali dengan nama saintifiknya Lyssa Zampa Docile.

Beliau berkata, pelbagai teori boleh dikaitkan dengan kemunculan kupu-kupu termasuk faktor perubahan cuaca yang menyebabkan peningkatan mendadak serangga itu di bandar ini.

“Lazimnya, serangga ini mendiami kawasan tanah tinggi tetapi ada kemungkinan ia boleh didapati dengan banyak di kawasan penanaman atau kawasan pembangunan terutama pada Mei hingga Ogos setiap tahun.

“Serangga yang bersifat nokturnal ini sangat aktif pada waktu malam dan akan mudah tertarik dengan cahaya lampu. Pada siang hari, ia akan berehat dan mendiami kawasan teduh dan sejuk seperti di bumbung-bumbung rumah atau di kaki pokok-pokok besar,” katanya ketika dihubungi di sini.

Prof Che Salmah berkata, faktor tarikan lampu, perubahan cuaca, banyak sumber makanan serta tiada musuh yang mengancam keselamatan serangga ini turut mempengaruhi kemunculannya.

“Walaupun kajian menyatakan serangga ini tidak beracun, namun ia boleh menyebabkan kegatalan pada kulit jika disentuh.

“Bulu pada kepak serangga ini juga boleh mengganggu penafasan dan amat sensitif terhadap penghidap penyakit lelah,” katanya. 

SUMBER : Bernama, BeritaHarian



Adbox