Breaking

Friday, May 2, 2014

SUBHANALLAH! - Air terjun bawah laut di kepulauan Lautan Hindi (4 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Mauritius adalah sebuah negara kepulauan di Lautan Hindi kira-kira 2,000 kilometer (1,200 batu) di lepas pantai tenggara benua Afrika. 



Mauritius pertama kali ditemui oleh bangsa Arab pada 975 Masehi, kemudian oleh Portugis antara 1507 dan 1513. Sejak itu setelah tempoh penggantian dan penjajahan antara Perancis, Belanda dan Inggeris. Pulau ini menjadi republik pada tahun 1968.

Terletak di hujung Barat pulau, anda akan menemui sebuah ilusi yang menarik. Bila dilihat dari atas, larian pasir dan endapan lumpur mencipta ilusi 'air terjun bawah laut'. Pandangan satelit (seperti terlihat pada screenshot Google Maps) sama-sama dramatik, pusaran air kelihatan muncul di pantai syurga tropika ini.


saksikan video dokumentari tentang air terjun bawah laut di Mauritius ini
sumber : strangesounds.org

TAOTAUAJER : Bentuk seakan air terjun ini terjadia disebabkan kerana ombak yang menolak pasir pantai, mengakibatkan pasir-pasir tersebut membentuk alur dan garis yang menyerupai curahan air terjun. Meskipun bukan air terjun bawah tanah sebenar-benarnya, tetapi pemandangan tersebut memang menakjubkan, bukan? - Koleksi Keindahan Alam


Adbox