Breaking

Saturday, May 10, 2014

SERIUS! - Anda Berpeluang Melihat Hujan Meteor Pada 23 dan 24 Mei Ini!

TAOTAUAJER - Rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan juraian hujan meteor daripada Komet 209P/Linear pada 23 dan 24 Mei ini.


Agensi Angkasa Negara (Angkasa) menyatakan kira-kira 100 hingga 400 meteor sejam dapat dilihat dengan mata kasar pada malam itu.

"Titik hujan meteor ini adalah daripada buruj Camelopardalis di langit utara dan dijangka masa puncak hujan meteor ini adalah pada 6UTC hingga 8UTC iaitu dari 2 petang hingga 4 petang waktu tempatan," kata Angkasa dalam kenyataan hari ini.

Hujan meteor itu boleh dilihat di kawasan yang kurang mengalami pencemaran cahaya dan bergantung kepada keadaan cuaca langit malam kawasan itu.

Selain keadaan cuaca dan awan tebal, kebarangkalian untuk menyaksikan meteor itu berkurangan sedikit kerana terdapat bulan sabit tua yang akan terbit kira-kira 3 pagi pada tarikh hujan meteor itu.

Justeru itu, orang ramai yang ingin melihat hujan meteor disaran berbuat demikian sebelum bulan terbit iaitu sebelum 3 pagi kedua-dua hari berkenaan.

Rajah ni pula menunjukkan keadaan beberapa juraian meteor utama yang akan muncul sepanjang tahun 2014.


Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi Planetarium Negara di talian 03-22734303 atau Observatori Negara Langkawi di talian 04-9668870. Bernama / Langkawi National Observatory.

TAOTAUAJER : Tips buat korang yang nak sangat saksikan hujan meteor ini boleh la ikut tips ini. Perhatikan kehadiran Bulan, sedikit sebanyak akan mengganggu penglihatan dan mengurangkan jumlah meteor yang dapat dilihat dengan mata.


Adbox