Breaking

Thursday, October 10, 2013

SERIUS! - Murid Di Sekolah Ini Di Larang Jatuh Cinta

TAOTAUAJER - Dalam beberapa minggu kebelakangan sejumlah sekolah menengah di China menerapkan peraturan baru yang melarang murid laki -laki dan perempuan saling jatuh cinta.


Di sebuah sekolah menengah di Hangzhou misalnya , murid lelaki dan perempuan tidak boleh saling berdekatan. Mereka harus menjaga jarak setengah meter di mana pun dan bila masa pun , seperti dilansir BBC, Ahad ( 6/ 10). Mereka juga dilarang berjalan - jalan berduaan .

Begitu pula di Kota Wenzhou, Wilayah Zhejiang. Sekolah di sana melarang murid laki -laki dan perempuan melakukan interaksi jarak dekat. Pejabat sekolah mengancam akan menjatuhkan hukuman bagi para pesalah .
Namun tentu saja peraturan semacam itu mencetuskan perdebatan di masyarakat luas , termasuk di media sosial.

"Tak ada salahnya saling jatuh cinta selama tidak menjejaskan kegiatan akademik ," kata seorang pelajar di Ibu Kota Beijing .

Banyak kalangan di media sosial menilai peraturan itu sangat kejam dan menindas.

"Bagaimana menetapkan jarak supaya murid lelaki dan perempuan tidak berdekatan ? " tanya seorang pengguna Internet.

Media tempatan tempatan juga berkata peraturan semacam itu tidak masuk akal , tidak masuk akal, dan haram .

" Tentu normal bagi anak muda jatuh cinta. Memang mereka perlu dijaga tapi bukan dengan cara ekstrem dan menindas semacam itu," kata surat kabar China Youth Daily .

Sejumlah pejabat sekolah mengakui murid usia sebelas tahun mulai mengalami masa puber dan menyukai lawan jenis . Mereka khawatir hal itu mempengaruhi prestasi akademik pelajar .

Sejumlah guru dan orang tua murid meyakini anak didik mereka harus fokus kepada pelajaran demi masa depan mereka kelak.

TAOTAUAJER : Bagus jugak tindakan di sekolah ini, dengan ini kurang la gejala sosial yang menjadi-jadi, lebih-lebih lagi dekat china macam-macam yang berlaku yang diluarjangkaan kita. - Koleksi Menarik


Adbox