Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » Wow! - Cop Tanda Halal kuno berusia 1500 tahun di jumpai
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Sijil Pengesahan halal dan Logo adalah merupakan suatu pengiktirafan yang menunjukkan kehalalan sesuatu hasil makanan, minuman dan bahan .


Israel – Para arkeologi Israel menjumpai stempel keramik berusia 1.500 tahun. Stempel kuno yang dijumpai ini biasa digunakan untuk menanda roti yang halal. Seperti apa?

Israel Antiquities Authority menemukan ‘stempel roti @ Cop roti’ halal selama penggalian di Horbat Uza, timur Acre, Israel. Para ahli mengaku dan yakin stempel ini milik pembuat roti yang menyediakan roti halal untuk Yahudi dari Acre selama zaman Bizantin.

“Sejumlah stempel dengan gambar Menorah diketahui berasal dari koleksi berbeza. Kuil Menorah yang merupakan simbol Yahudi menandakan stempel ini milik bangsa Yahudi. Tak seperti stempel roti Kristen dengan pola salib, pola pada stempel ini umum dijumpai sewaktu tempoh Bizantin,” kata direktor penggalian Gilad Jaffe dan Danny Syon.

Stempel ini bernilai penting karena membuktikan komuniti Yahudi ada di pemukiman Uza pada waktu Kristen-Bizantin, lanjutnya. “Keberadaan pemukiman Yahudi dengakt Acre ini merupakan inovasi dalam riset arkeologi,” tutupnya seperti dikutip UPI.

SUMBER | inilah.comLink
.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post