Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » ANEH! Muncul Penampakan Wajah Manusia Ketika Pesakit USG(ultrasound) Buah Zakar Kerana Tumor
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Seorang pesakit didapati mengalami tumor di buah zakarnya. Namun yang mengejutkan pada pemeriksaan USG (ultrasonografi) pada tumor dibuah zakarnya itu, muncul penampakan wajah manusia.


Doktor yang berfikiran sangat rasional pun sampai berdebat di jurnal ilmiah mengenai penampakan yang tak luarbiasa itu.

Adanya penampakan yang tidak wajar selalu dikaitkan dengan hal ghaib, tak terkecuali saat para doktor menemukan seraut wajah manusia dalam pemeriksaan tumor testis. Perdebatan tentang fenomena ini bahkan dibahas di sebuah jurnal Urology, jurnal rasmi dari International Society of Urology.

Bermula ketika 2 orang doktor bernama G Gregory Roberts dan Naji J Touma dari Queens University di Ontario yang melakukan pemeriksaan pada seorang pesakit. Pesakit berusia 45 tahun tersebut mengalami pembengkakan pada buah zakar sehingga harus diperiksa dengan ultrasonografi (USG).

Hasil pemeriksaan menunjukkan bahawa massa tersebut adalah tumor yang tidak berbahaya. Namun yang mengejutkan, massa yang teridentifikasi dari hasil pemeriksaan USG sebagai tumor itu membentuk penampakan yang cukup jelas untuk ditafsirkan sebagai wajah manusia.

"Para dokter sangat takjub melihat wajah tersebut, kerana mulutnya menganga dan matanya menatap keluar seperti ikut merasakan penderitaan pesakit," tulis Roberts seperti dikutip dari Telegraph, Selasa (1/11/2011).

Roberts menggambarkan, ekspresi wajah yang terakam dalam hasil pemindaian USG tersebut menggambarkan penderitaan pesakit yang diperiksa. Menurutnya, tumor tersebut memang membuat radang yang disebut epididymo-orchitis yang membuat pesakit tersebut kesakitan.

Penampakan wajah tersebut pada akhirnya memang diyakini sebagai sebuah fenomena kebetulan yang sangat langka. Meski begitu dalam jurnal disebutkan, perdebatan singkat berlaku berkait penafsiran dari penampakan yang jarang terjadi dengan sejelas itu di dunia kedoktoran.

Kerana munculnya di tumor testis atau buah zakar, sebagian doktor sempat meyakini wajah tersebut adalah penampakan dewa kesuburan. Namun tidak ada kesimpulan apapun yang ditarik dari perdebatan tersebut, sebab yang terpenting adalah tumor itu sekarang sudah dibuang dan pesakit sudah kembali sihat.


.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post