Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » » » GEMPAR ! | Bulan mengelilingi KAABAH , Pulak Dah !
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - SMS telah diterima memberitahu bahawa sesuatu yang mengejutkan berlaku pada jam 0325, 20 ogos 2011 iaitu dimana kejadian bulan mengelilingi Kaabah. tao teruja gak cam nak tau gak jika benar Fenomena nih berlaku.

Dikatakan bulan akan mengelilingi Mekah dan langit diatas nyer akan bertukar menjadi biru cair - gambar hiasan

Petikan SMS

Daripada Dato Mazlan astrology .. Malam ni di Mekkah jam 3.25 a.m (pagi) , bulan akan mengelilingi Kaabah .. dan langit akan bertukar menjadi biru cair (terang jadinya) . Dan masa inilah saat saatnya doa kita dimakbulkan .. Benda ini terjadi selepas 10 juta tahun .. Sila sebarkan perkara ini kepada kawan kawan .. Mekkah 3.25 pagi , Singapore , Malaysia 8.25 pagi (Sabtu Pagi) ..


ANGKASA NAFI KEJADIAN BULAN KELILINGI KAABAH

Berdasarkan pengetahuan dan pengalaman saya serta peta bintang di attachment (simulasi peta bintang di mekah pada jam 0325, 20 ogos 2011), saya boleh rumuskan bahawa:

  1. Berita seperti di bawah adalah rumours
  2. Tiada yang istimewa atau ganjil dari segi pergerakan bulan, jarak bulan, keterangan bulan, fasa bulan untuk malam 20 Ogos.
  3. Spesifikasi bulan malam 20 Ogos:
  • Bulan terbit:2243 (10:43 malam)
  • Bulan terbenam:1121 (11:21 pagi)
  • Bulan tepat di atas kepala (transit):0440 (4:40 pagi)
  • Jarak bulan ke Bumi pada 20 Ogos 2011: 404,738 km

[bulan paling dekat dgn bumi pada tahun 2011(perigee) yang berlaku pada 19 Mac 2011: 356,577km]

[bulan paling jauh dgn bumi pada tahun 2011(apogee) yang berlaku pada 2 April 2011: 406,655km]

So purata jarak bumi ke bulan ialah 381,616km

Fasa bulan: 67.88% (keterangan bulan)

Photobucket

penerangan diatas menunjukkan tiada ape2 luar biase berlaku keatas bulan.. bulan beredar seperti biase. =)

Apa? Tak betul ke?

Memang la tak betul. Cuba kita tengok satu per satu kenyataan dalam SMS tu..

"Daripada Dato Mazlan astrology"

Jika Dato Mazlan yang dirujukkan ini ialah bekas Pengarah Agensi Angkasa Negara , title "astrology" tu pun dah salah! Beliau ialah seorang ahli astrofizik. Astrology tu macam cerita nujum pak belalang! Tukang tilik! Tak pernah saya jumpa mana-mana yang mengatakan Dato Mazlan tu ahli nujum!

Dan mempelajari Astrologi adalah haram!
"Malam ni di Mekkah jam 3.25 a.m (pagi) , bulan akan mengelilingi Kaabah..dan langit akan bertukar menjadi biru cair (terang jadinya) "

Oppss!! Bulan mengelilingi Kaabah? Setahu saya Bulan mengelilingi sebuah jasad bernama planet Bumi, di bawah kesan daya tarikan graviti Bumi. Kaabah berada di atas permukaan Bumi. Ia tidak mempunyai sebarang daya tarikan graviti yang membolehkan Bulan 'mengelilingi'nya.
Tahukah anda, Bulan itu jika 'diletak' atas Bumi, diameternya seluas benua Australia! Bayangkan objek sebesar itu, bergerak-gerak keliling Kaabah? Logik tak?

"Dan masa inilah saat saatnya doa kita dimakbulkan .. "

Bab ni, saya berpegang kepada ilmu saya yang sedikit ini dan ketika mengikuti pengajian bersama ustaz-ustaz, setiap perkara yang hendak dilakukan itu kena berdasarkan nas-nas yang sahih. Bukan main tangkap serombono je. Oleh itu, bagi penulis yang memula menyebarkan berita ini, sila berikan nas yang menyatakan doa kita makbul ketika bulan mengelilingi kaabah.. silakan, silakan...

"Benda ini terjadi selepas 10 juta tahun .. "

Kenapa selepas 10 juta tahun? Di mana kiraan falak yang menunjukkan perkara ini boleh 'berlaku' selepas 10 juta tahun? Kajian siapa? Sumber dari mana?

". Sila sebarkan perkara ini kepada kawan kawan ."

Di sini, saya menyeru kepada rakan-rakan dan para pembaca sekalian, supaya berhati-hati apabila menyebarkan berita dan cerita yang tidak pasti kesahihannya, tidak diketahui nas-nasnya, tidak tahu dari mana faktanya. Kerana ia bukan sahaja boleh memberi maklumat yang salah, malah memberi gambaran yang buruk di mata masyarakat lain yang mana umat Islam ini suka sangat berita-berita sensasi, mistik dan tidak tepat faktanya.
Lain kali baca, baca dan baca dahulu.

Lupakah kita ayat pertama yang diturunkan oleh Malaikat Jibril kepada Rasullullah SAW ialah Iqra, yang membawa maksud "Bacalah!" Di sinilah letaknya nilai ilmu dan kaedah mempelajarinya.

sumber - Falak Online


Photobucket
SUMBER | Agensi Angkasa Negara (ANGKASA)
.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post