Breaking

Monday, November 10, 2014

AKHIRNYA! - Komik Bersiri Naruto selama 17 tahun Tamat

TAOTAUAJER - Selepas 17 tahun menabur ‘bakti’ menyelamatkan dunia, siri manga popular Jepun, Naruto hasil karya Masashi Kishimoto dilaporkan berakhir menemui pembacanya pada 8 NOV 2014  menerusi komik siri terakhir diterbitkan di negara Matahari Terbit itu.


Terkenal menerusi beberapa watak pahlawan ninja cilik dari kampung imaginasi bernama Konoha, Naruto mula terbit pada Ogos 1997 melalui majalak komik mingguan Shonen Jump terbitan syarikat Sueisha dan berterusan memaparkan 700 babak dalam 71 volume.

Manakala bagi siri anime menerusi televisyen, adaptasi Naruto itu baharu sahaja mencapai episod ke-385 disiarkan stesen TV Tokyo dan rangkaian sekutunya di seluruh dunia serta mungkin ambil masa lebih setahun lagi untuk selesai keseluruhan 700 babak berbeza.

Naruto merupakan kisah perjuangan ninja muda, Naruto Uzumaki, yang bercita-cita menjadi seorang Hokage, iaitu pemimpin tertinggi Konoha namun perjalanan wira cilik itu tidak mudah kerana tubuhnya dimasuki seekor serigala yang menjadikannya seperti raksasa.

Muka depan komik Naruto episod pertama yang diterbitkan di Jepun pada Ogos 1997.
Muka depan komik Naruto episod pertama yang diterbitkan di Jepun pada Ogos 1997.

Sehingga 2013 lalu, lebih 130 juta naskhah komik Naruto dicetak di Jepun menjadi antara terlaris di negara itu manakala peminatnya di serata dunia masih boleh ikuti kisah pahlawan fantasi itu sama ada laman internet, cakera video, filem atau novel selain siri TV.

Dalam pada itu, Kishimoto dilaporkan menerima ucapan selamat maju jaya daripada ribuan peminatnya di seluruh dunia dan lucunya, walaupun Naruto tidak diterbitkan di luar Jepun, komik ninja itu telah dialih bahasa di banyak negara termasuk Malaysia. 
sumber : mynewshub

TAOTAUAJERKalau dulu kisah Dragon ball menjadi fenomena komik bersiri dan anime yang begitu lama cerita nya kini giliran Naruto pulak sampai ke penghujungnya... Amacam anda semua dah saksikan video episod terahkir Naruto? tao pun belum bayak lagi episod nak kena maraton tengok sampai habi.. hehe 

Adbox