Breaking

Tuesday, September 13, 2016

WOW! - BELGIAN BLUE, LEMBU SADO APA IA MAKAN SAMPAI SADO?

TAOTAUAJER - Lazimnya, rata-rata lembu hanya mempunyai saiz dengan berat sekitar 700-900 kilogram sahaja..Namun, hasil eksperimen dan pengubahsuaian genetik pada lembu jenis Belgian Blue ini telah membuatkan ia dipenuhi dengan otot dan daging, berbeza dengan lembu biasa.


Apa yang menyebabkan lembu ini sado bukanlah disebabkan oleh pemakanan sama ada makan mass gain atau setroid tetapi apa yang menyebabkan haiwan ini kelihatan besar adalah disebabkan pengubahsuaian pada genetiknya yang dikenali sebagai gen myostatin, iaitu gen yang bertanggungjawab menjadikannya saiznya berganda dari biasa serta berotot.

Spesies lembu istimewa ini mempunyai lebih daripada 40% jisim otot tambahan. Mereka mampu membesar dengan sangat pantas dan menghasilkan susu yang tinggi dengan protein untuk anak-anak mereka.

Apa yang tidak di ketahui oleh orang ramai, spesies lembu yang telah diubahsuai dari segi genetik sebenarnya mampu memberikan manfaat yang baik kepada kita. Walaubagaimana pun, proses pengubahsuaian genetik ini akan memberi kesan yang buruk kepada lembu tersebut di mana ia mungkin memberikan masalah kesihatan seperti bengkak pada lidah, kaki menjadi kaku yang menyukarkan mereka untuk makan dan bergerak serta membawa kepada kematian. 

TAOTAUAJER : Wow.. ni kalau buat koban memang meriah.. ramai pulak nak selfie.hahaha


Adbox