Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » FAKTA! - Di Sebalik Pembaziran RM60 JUTA Oleh Kerajaan Untuk PANDA
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Pastinyer korang semua dah tau dimana kedatangan 2 ekor panda iaitu Fu Wa dan Feng Yi telah selamat tiba ke Malaysia dan di tempatkan di Zoo Negara. Apa yang menjadi buah mulut orang adalah dalam jangkamasa penjagaan 10 tahun panda tersebut, Malaysia perlu membayar kepada China sekitar RM3 juta kepada China setiap tahun untuk membela haiwan berkenaan.


Dibawah ini adalah pandangan

1. Ada juga yang pertikai apsal sampai guna RM60 juta untuk panda? Kan lebih baik bina sekolah dan hospital. (Orang Malaysia ni balik-balik bina sekolah, bina hospital. Bila PIBG mintak derma nak baik pulih sekolah, bukan main liat.)

2. Ada benda kita boleh nilai dari segi wang ringgit. Ada perkara lebih berharga daripada untung rugi. Tapi kalau nak kira ringgit juga, mari kita tengok fakta-fakta berikut:

- Panda di National Zoo Washington DC disewa RM3.3 juta setahun iaitu RM33 juta 10 tahun. Tetapi untung bersih daripada penjualan barangan cenderahati panda sahaja adalah RM3.85 juta setahun.

- Panda di Zoo Toronto menyumbang kepada 10% peningkatan keahlian zoo dan juga pertambahan 300 ribu pengunjung setahun. Ini sahaja memberikan pulangan RM10 juta setahun.

- Zoo Edinburgh merekodkan jualan tiket melebihi 50% dari biasa sejak kedatangan panda. Jumlah pendapatan triple dari RM27 juta kepada RM81 juta setahun.

- Zoo Atlanta kena melobi kerajaan China selama 12 tahun untuk dapatkan panda dan Zoo San Diego kena belanja RM16 juta bagi kempen dapatkan panda. Malaysia? Tak payah melobi atau kempen, China yang tawarkan atas menghargai 40 tahun persahabatan Malaysia dan China.

3. Kalau ikut perkiraan Zoo Negara, jumlah pengunjung akan meingkat sebanyak 500 ribu setahun. Kalau Zoo Negara kenakan bayaran RM2 seorang, dah RM1 juta setahun pendapatan.

4. Ini tak dicampur dengan jualan cenderamata yang konfem anak-anak akan nangis-nangis mintak mak ayah belikan. Nanti kat luar Zoo Negara mesti ada brader-brader yang jual cenderamata panda yang 'unofficial'. Ini pun bagi mereka pendapatan.

5. Tak kira lagi syarikat-syarikat dan organisasi yang sanggup 'sewa' panda tu untuk tujuan pengiklanan atau branding. Fujifilm pernah bayar RM500 ribu kepada Zoo Atlanta hanya untuk sebuah kempen. Bayangkan panda ni disewa ISMA atau DAP untuk kempen anti perkauman dengan tagline 'Saya putih, hitam dan Asia tetapi semua orang suka saya'.

6. Okey, itu dari segi aspek duit ringgit. Sebenarnya panda ni lebih penting daripada itu. Sekarang kita tahu rakyat China bukan main marah kat Malaysia selepas insiden MH370. MAS kena boikot, agensi perlancongan sana tak nak jual Malaysia kepada rakyat China dan keluarga mangsa siap nak saman negara.

7. Kedatangan panda ni perlu dilihat dari segi kos diplomasi. Ingat senang-senang ke China nak bagi pinjam haiwan yang hanya ada 47 ekor di seluruh dunia selain di China? Sebab itu ada terma 'Diplomasi Panda' bagi menggambarkan bagaimana haiwan ini digunakan untuk tujuan persahabatan di antara China dan negara lain.

8. Iyelah, dulu masa zaman Kesultanan Melaka, China datang bawak Hang Li Po. Sekarang takkan nak bagi makwe lawa. Itu dah dikira pemerdagangan manusia.

9- Kalau RM60 juta untuk 10 tahun dikira membazir, baik tanya kat kerajaan Selangor yang degil tak nak bina Loji Air Langat 2 sampaikan Kerajaan Pusat kena keluarkan duit RM760 juta bagi 11 projek mitigasi untuk elakkan kekurangan bekalan air dari 20010 hingga 2013. RM760 juta yang sebenarnya tak perlu dikeluarkan kalau kerajaan negeri setuju bagi bina Langat 2.

10- RM760 juta ni boleh beli 12 ekor panda atau bina sekolah, hospital, rumah, bagi kat fakir miskin, bayar saman rakyat, subsidi TNB, subsidi kahwin dan sebagainya.

11. Ada yang kata juga RM60 juta untuk panda, baiklah guna untuk pelihara spesis terancam macam Harimau dan Penyu. Betul. Tapi mana lagi baik, Keluarkan duit untuk pelihara atau keluarkan duit untuk dapatkan duit yang lagi banyak untuk pelihara? Untung Zoo Negara nanti sudah pastilah digunakan untuk meningkatkan fasiliti dan perkhidmatan seluruh kawasan Zoo tersebut, bukannya rumah Panda sahaja.

12- Kesimpulannya Panda adalah 'big business' untuk zoo, produk perlancongan, berpotensi untuk dikomersilkan kepada korporat dan paling penting ia adalah lambang persahabatan dua negara.

13. Engkorang pun ada yang belikan kucing beribu-ribu kat makwe atas lambang kasih sayang, apsal tak kata je kat pakwe korang duit tu elok buat sekolah?
SUMBER : mymediahubonline 

TAOTAUAJER : Sebenarnya bukan hanya di Malaysia ye. Di negara2 lain juga ada yang menjalankan usahasama PANDA dengan negara CHINA. Manfaat yang diperolehi adalah pelaburan dari kerajaan China dan hubungan perniagaan pada masa akan datang. Namun, mentaliti rakyat di mana-mana negara sekalipun tak jauh berbeza dari mentaliti rakyat di negara nieh.


.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post