Breaking

Wednesday, September 18, 2013

SERIUS! - Iran Mahu Hantar Kucing Ke Angkasa Lepas

TAOTAUAJER - Mungkin ada yang tak tau dimana sebelim ini iran pernah menghantar Monyet ke angkasa lepas pada Januari 2013 tapi kini iran bercadang untuk menghantar pulak kucing ke angkasa lepas.


Iran mendakwa kucing Parsi adalah sebagai 'calon' terbaik untuk menjayakan misi negara itu ke angkasa lepas menjelang 2020, menurut media tempatan, kelmarin.

Difahamkan, kucing tersebut bakal mengikut jejak langkah beberapa haiwan yang pernah dihantar untuk program angkasa lepas pada tahun 1960-an.

Iran sebelum ini telah menghantar monyet ke angkasa, walaupun tuntutan yang telah dipersoalkan selepas gambar telah dibebaskan daripada misi itu. Walaupun negara-negara yang monyet pergi ke angkasa, selamat, dan kembali ke Bumi, gambar-gambar yang dikeluarkan oleh media menunjukkan monyet berbeza sebelum dan selepas misi.

Apapun, masyarakat antarabangsa mengambil berat tentang niat Iran, terutamanya memandangkan mereka mahu meletakkan satelit mereka sendiri di ruang untuk kegunaan yang termasuk pengawasan tentera. Mungkin untuk mengurangkan kebimbangan antarabangsa, walaupun, Iran merancang untuk menggunakan roket cecair bahan bakar untuk melancarkan kucing ke langit.

Walaupun konsep kucing terapung di dalam graviti sifar adalah satu tanggapan menghiburkan untuk manusia, kucing itu mungkin tidak akan merasa yang sama. Apa sahaja yang berlaku, walaupun, kucing Parsi akan mendapat tempat yang cemerlang dalam sejarah: hanya dua kucing lain yang pernah dilancarkan pada roket. Pada tahun 1963, Perancis memilih kucing bernama Felix untuk perjalanan angkasa. Felix, bagaimanapun, mempunyai perasaan yang baik untuk melarikan diri sebelum itu berlaku. Sebaliknya, Perancis menghantar kucing penggantian, Felicette, yang terselamat daripada 15 minit perjalanan beliau. Malangnya, kucing seterusnya Perancis dilancarkan ke angkasa tidak diselamatkan dengan cepat daripada kapsul dan hilang.

Jurucakap program tersebut, Mohammad Ebrahimi berkata, haiwan terbabit akan dihantar bersama roket pengangkut satelit Kavoshgar pada Mac depan, laporan dipetik dari AFP.

TAOTAUAJER : Ape ajer iran nieh, ape gunanyer hanta kucing ke angkasa? kucing tau nak buat kerja selenggara roket? apa motifnyer? populariti? - Koleksi Pelik 


Adbox