Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » MISTERI! - Jom Ketahui Apakah Itu Lailatul Qadar?
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - 10 malam terakhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.


Lailatul Qadar atau Malam Qadar adalah satu malam yang hanya berada pada bulan Ramadhan. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain. Ianya adalah malam yang amat teristimewa bagi seluruh penganut agama Islam di dunia. Ia juga malam yang amat dinanti-nantikan kedatangannya sekali dalam setiap setahun. Ini berdasarkan ayat al-Quran, Surah Al-Qadr.

Maksudnya:
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!” - (Al-Qadr 97: 1-5)

1. Al-Qadar bererti al-hukm yakni “penetapan”. Sehingga malam Al-Qadr adalah malam penetapan Allah atas perjalanan hidup makhluk selama setahun; seperti misalnya, penetapa rezeki manusia, umurnya dan lain-lain. Begitu menurut tafsir al-Qurtuby, yang dikuatkan oleh pengikutnya dengan firman Allah dalam surah Ad-Dukhan ayat 3-4:
“Sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkati, dan sesungguhnya Kamilah yang akan memberi peringatan. Pada malam itu, dijelaskan (ditetapkan) segala urusan dengan bijaksana”.

2. Al-Qadar bererti “pengaturan”. Yakni pada malam turunnya Al-Qur’an Allah SWT mengatur khiththah atau strategi bagi Nabi-Nya Muhammad saw, guna mengajak manusia kepada agama yang benar, demi menyelamatkan mereka. demikian menurut tafsir al-Qasimy.

3. Al-Qadar berarti “kemuliaan”. Ini sesuai dengan ayat 1 dalam surah al-qadr, “sesungguhnya Allah telah menurunkan al-Qur’an pada malam yang mulia”. Malam tersebut mulia dan menjadi lebih mulia lagi dengan turunnya al-Qur’an. Ada juga yang memahami kemuliaan tersebut dalam kaitannya dengan ibadah, dalam arti bahwa ibadah pada malam tersebut mempunyai nilai tambah berupa kemuliaan dan ganjaran tersendiri, berbeza dengan malam-malam yang lain.

4. Al-Qadar itu bererti “sempit”. merujuk kepada Surah Ath-Thalaq ayat 7 . “….dan barang siapa yang disempitkan rezekinya”. Pendapat seperti ini disampaikan Al-Khalil, seorang ulama dan pakar bahasa, mengatakan bahwa pada malam turunnya al-Qur’an malaikat begitu banyak yang turun ke bumi–sehingga, karena banyaknya maka bumi menjadi penuh sesak dan menjadi sempit. Jika pada malam itu bumi ini penuh sesak oleh malaikat untuk meng-aminkan permintaan doa manusia-manusia yang sedang melaksanakan ibadah kepada Allah, betapa meruginya kita yang tidak memanfaatkan kesempatan itu.

TAOTAUAJER : Amacam tau dah apakah itu lailatul Qadar? semoga perkongsian informasi ini sedikit sebanyak dapat menambah pengatahuan korang akan kejadian yang istimewa ini. - Koleksi Artikel Islamiah


.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post