Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » OMG! - Ratusan Orang di China Jual Daging Lembu yang Ternyata Daging Tikus
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Lagi cerita barangan tiruan dari China, kali ini cerita pasal daging tiruan. Kalau sebelum ini tao pernah keluarkan artikel tentang daging lembu daripada daging babi. Kini ratusan orang di China jual daging lembu yang sebenarnya adalah daging tikus.


Ratusan orang di China ditangkap kerana diduga terlibat dalam jenayah menjual produk daging lembu dan daging kambing yang sebenarnya adalah daging tikus dan rubah.

Laman berita Xinhua mengatakan dari Kementerian Keamanan Masyarakat China (MPS) menyebutkan, 904 orang ditangkap dalam operasi selama tiga bulan.

Kementerian tersebut menyatakan sejak 25 Januari 2013, polis telah mengungkap 382 kes yang berkaitan dengan daging dan menyita lebih dari 20.000 tan produk tidak sah.

Aksi  jenayah juga meliputi penghasilan daging gelonggongan, penggunaan bahan kimia sewaktu pemprosesan produk, serta penjualan daging palsu dan yang berpenyakit.

Di Wuxi, Provinsi Jiangsu di China Timur, disyaki telah membuat daging kambing palsu dari musang, cerpelai dan tikus dengan menambahkan bahan kimia.

Semua produk tersebut dijual di pasar dan para tersangka memeroleh lebih dari 10 juta yuan (US$1,62 juta) dari kegiatan yang tidak sah itu.

Di Provinsi Guizhou, China Barat-Daya, polis` pada March 2013 menggeledah dua gudang pemrosesan dan penjualan daging serta menangkap enam suspek yang disyaki.

Menurut penyelidikan awal, para tersangka telah menggunakan cairan hidrogen peroksida untuk memproses cakar ayam sejak Julai 2011.

Dengan hasil lebih dari 300 kg per hari, para tersangka meraup keuntungan lebih dari 4 juta yuan.

TAOTAUAJER : Sebelum ini jugak tao pernah tengok apabila daging katak apabila telah siap dibuang lemaknya ia menjadi seperti ayam apabila di goreng. So hati-hati la apabila bercuti di luar negara, mana la tau kan sedap ker korang makan. - Koleksi Tiruan China

.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post