Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » » » OMG! - Daging Lembu Tiruan dari Daging BABI
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJERFake la lagi... kali ini di china heboh pulak kes pembuatan daging lembu tiruan yang diperbuat dari daging babi. Hebat betul negara China ini dalam kes tiru-meniru.


Korang tengok lah macam mana deorang buat tapi memang macam daging lembu jadinyer

Mahalnya harga daging lembu menyebabkan beberapa orang mencuba memerah otak mencari keuntungan walau cara yang ditempuh membuat rugi orang lain. Inilah tipikal pengusaha yang layak disebut jenayah, meraut keuntungan diatas penderitaan orang lain.

Inilah kejadian curang sebuah depot makanan Noodle di China yang memanipulasi daging babi menjadi daging lembu dengan cara-cara yang sangat membahayakan pengguna yang memakannya. Walau di negara China penduduknya bukan majorati muslim melainkan (non muslim) dimana memakan makanan yang mengandung babi adalah haram bagi seorang muslim, namun tetap saja memanipulasi daging babi menjadi baging lembui ini berbahaya bagi yang memakannya, kerana digunakannya bahan-bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser berbahaya bagi tubuh.


Proses manupulasi ini hanya memerlukankan waktu 90 minit menggunakan beberapa bahan kimia berbahaya bagi tubuh, yang pertama adalah ekstrak daging dan juga glazing agent yang biasa digunakan untuk mencantikkan makanan nampak lebih bagus dan segar. Kedua bahan ini mengandung zat aditif yang berbahaya yang boleh menyebabkan keracunan, cacat pada janin bahkan kanser pada orang dewasa.Pihak berkuasa di wilayah Hefei China menemukan kecurang ini di beberapa pedagang makanan Noodle di wilayahnya.


Kejadian ini ternyata juga berlaku dibeberapa kota lain di China di wilayah Fujian, Shanghai, Anhui dan Jiangxi. Seperti dikutip ruanghati.com dari media setempat News163 menyebutkan sejak terbongkarnya beberapa kejadian manipulasi daging lembu dari daging babi ini membuat orang ramai takut memakan makanan terutama Noodle.

sumber : RUANG HATI.COM

TAOTAUAJER : Bahaya la giler , kini susah untuk membezakan yang halal atau tidak..semoga perkara seperti ini tidak menular di dalam negara kita.  Kalau korang nak tahu, cara nak bezakan daging babi dengan daging lembu adalah perbezaan yang terlihat jelas antara daging babi dengan daging lembu adalah serat serat pada dagingnya, pada daging babi, serat daging agak halus tidak seperti pada daging lembu yang serat daging yang kukuh, mudah untuk dipotong. daging babi ketika di potong agak lebih sulit daripada memotong daging lembu, dan penampilan pada serat daging babi adalah lebih pucat kurang terlihat jelas serat dagingnya, tidak seperti daging lembu yang merona merahnya, seratnya terlihat sangat jelas, dan ketika di rebus, daging babi akan berubah menjadi putih, dan sebaliknya daging sapi akan berubah warna menjadi keabu-abuan ketika direbus dalam air panas, serta pada daging babi setelah direbus akan tampak lebih mulus seratnya dibandingkan daging sapi yang seratnya terlihat mengeriput setelah direbus.


.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post