Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » TAUTAK? - Kenapa Masa Perlawanan Bolasepak 45 minit ?? Ini jawapannya..
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Pasti nyer korang dah biasa tengok perlawanan bola sepak, tapi pernah tak korang tahu kenapa perlawanan bola sepak dengan masa selama 45 minit? Ia menjadi tanda tanya... korang pon tak pernah nak tahu bukan.. di sini tao nak bagi tau kat korang kenapa setiap perlawanan bagi separuh masa adalah 45 minit.


Kenapa masa perlawanan bolasepak adalah 45 minit, dan bukannya 30 minit ataupun 1 jam (utk separuh masa)?

Saintis sukan dan pemain-pemain veteran juga tidak dapat memberikan jawapan yang tepat. Di dalam kemusykilan tersebut, ada seseorang yang memberikan jawapan yang boleh diterima.

Dia menjawab….”Sebab mengapa bolasepak dimainkan dalam 45 minit ialah…Terdapat 2 pasukan di dalam setiap perlawanan dan ada 11 orang pemain di setiap pasukan. Setiap pemain mempunyai “2 biji bola” dan membawanya setiap masa semasa bermain didalam padang.

Jadi, jumlah kesemua bola untuk kedua-dua pasukan ialah 44 biji bola. Terdapat sebiji bolasepak yang digunakan di dalam perlawanan. Oleh itu,jumlah keseluruhan ialah 45 minit.

Persoalan terjawab !!!

Tetapi, kadang-kadang ada masa tambahan selama 2 minit…itu adalah “bola referee”! dan kalau masa tambahan tu 6 minit ini bermaksud 2 orang penjaga garisan pon di kira jugak...hehe

TAOTAUAJER : Adoyai pening kepala di buatnyer.. kira telur pulak..hahaa, tapikan tao sendiri tak jumpa fakta sebenar akan masa 45minit bagi perlawanan bola sepak ini. Korang ade yang tahu fakta sebenar? jom kongsikan bersama tao. - Koleksi TAUTAK?

.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post