Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » Pembongkaran - Terjawab Sudah!! Mana keluar dulu Ayam atau Telur
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Dalam proses kejadiaan seekor ayam apa yang kita lihat adalah seekor ayam akan menetas dari sebiji telur, Pernahkah korang terfikir yang mana wujud dahulu ayam mahupun telur? Kini terjawab sudah dimana satu kajian yang dilakukan oleh seorang penyelidik,Colin Freeman dari University of Sheffield telah membuktikan yang mana wujud dahulu samaada ayam atau telur.


yang mana wujud dahulu samaada ayam atau telur?

Cukup mengejutkan, jawabannya adalah Ayam. Penjelasannya sebagai berikut:


Seorang penyelidik british, Colin Freeman dari University of Sheffield, melakukan penyelidikan mengenai protein yang ditemukan pada cengkerang telur yang disebut ovocledidin-17. Dengan menggunakan sebuah superkomputer bernama HECToR yang berlokasi di Edinburgh, Skotlandia, Mr. Colin dan kumpulannya berhasil melakukan proses simulasi biomineralisasi iaitu proses pembentukan mineral atau organ solid di dalam mahluk hidup seperti yang dijelaskan pada tulisan ilmiahnya yang berjudul "Structural Control of Crystal Nuclei by an Eggshell Protein".

Dari situ diketahuilah bahwa protein ovocledidin-17 ternyata juga ditemukan pada sel ovarium ayam. Protein ovocledidin-17 berfungsi untuk mempercepat pembentukan cengkerang telur sehingga dalam waktu 24 jam, telur akan siap dikeluarkan.

Walapun bukan merupakan tujuan utama dari kajian, hal ini memberi jawapan atas pertanyaan "Lebih dulu mana ayam atau telur?".

Dan jawapannya adalah ayam, dengan alasan dimana telur memerlukan protein ovocledidin-17 yang terdapat di dalam ovarium ayam agar terbentuk.


.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post