Breaking

Tuesday, March 20, 2012

SUBHANALLAH! - Keindahan Ombak Bercahaya Biru Di Pantai Maldive (8 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Ombak bercahaya muncul di Maldive, buat korang yang tak pernah tau sememang nyer ia pelik dan mempersonakan. Bagi tao sebelum nie tao pernah tunjukkan ombak bercahaya biru yang dirakamkan di pantai San Diego.


Cahaya biologi, atau bioluminescence, dalam kandungan ombak tersebut tedapat nyer mikroorganisma marin yang hidup yang dipanggil fitoplankton dan kini saintis tau bagaimana binatang laut tersebut dapat bersinar biru dengan terang.


glowing beach picturebioluminescent microbes light sand florida
glowing waves picturebioluminescent phytoplankton off california
Crystal Jelly

Pelbagai spesies fitoplankton diketahui bioluminesce, dan cahaya kehidupan ini boleh dilihat dalam lautan di seluruh dunia.

Jenis yang paling biasa bioluminescence dijana oleh fitoplankton dikenali sebagai dinoflagellates. Satu kajian baru-baru ini dikarang bersama oleh Hastings telah buat pertama kali mengenal pasti saluran khas dalam membran sel dinoflagellate yang bertindak balas kepada isyarat elektrik yang menawarkan satu mekanisme yang berpotensi untuk menghasilkan cahaya.

Cahaya biru terang datang dari pantai di Pulau Vaadhoo selepas setempat plankton ini bertindak balas dengan oksigen dalam air laut untuk menghasilkan cahaya lebih cerah daripada galaksi Bima Sakti.

glowing waves picturebioluminescent phytoplankton waters off california
Glowing waves picture: bioluminescent phytoplankton in the Maldives

Indah bukan..... tapi agak menakutkan jugak kalau binatang-binatang nie boleh menyegat ker.

Okay korang boleh saksikan video pantai bercahaya biru pada link bawah ini...



Wow! - Fenomena Ombak Biru yang Menyala dalam Gelap Terjadi di Pantai San Diego - 

SUBHANALLAH! - Pantai Merah Darah setiap kali musim *** di China (10 GAMBAR) 
Adbox