Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » » Wow! | Fenomena Ombak Biru yang Menyala dalam Gelap Terjadi di Pantai San Diego
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Pantai San Diego di Amerika Syarikat telah memikat ramai orang dengan fenomena pemandangan malamnya yang menakutkan di malam hari. Adanya gelombang ombak berwarna biru yang dapat menyala di dalam gelap (glow-in-the-dark) di kawasan ini nampak sangat menakjubkan dan agak sukar untuk dipercayai. Pelik tapi benar!


Ombak bercahaya biru pada waktu malam merupakan panorama yang menakjubkan
saksikan video di bawah post ini

Kalau korang nak tau, kejadian ini disebabkan oleh sejenis alga aneh yang disebut sebagai "red tide" yang mengubah ombak menjadi berwarna merah di siang hari, sehingga memberikan efek ombak berwarna biru menyala di malam hari. Berdasarkan keterangan Los Angeles Times.


Menurut penyelidik dari UC San Diego, organisma fitoplankton dengan nama Lingulodinium polyedrum telah berkembang sejak akhir Agustus lalu. Inilah yang mengubah air menjadi berwarna merah kecoklatan di siang hari.

Mengapa organisma tersebut dapat mengubah warna ombak? Okay kalau korang nak tau warna ini disebabkan oleh adanya reaksi kimia yang dihasilkan dari pergerakan alga. Jika alga dalam jumlah banyak dipindahkan sekaligus (misalnya, jika di hempas ombak) maka kilatan cahaya terang pada ombak menjadi terlihat.

Sebenarnya, kejadian tersebut menimbulkan adanya racun, tetapi tidak berbahaya bagi manusia.

Saksi kan video panorama yang indah ini





Subhanallah ini lah kebesaran maha pencipta~



Photobucket
SUMBER | Youtube
.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post