Breaking

Tuesday, December 6, 2011

GEMPAR! - Bila Pendakwah Terkenal Boleh Terbang!

TAOTAUAJER - Orang dulu-dulu kalau boleh terbang dan jalan atas air, ‘confirm’ akan digelar mahaguru.

Namun pendakwah terkenal yang juga hos program Tanyalah Ustaz di TV9 , Ustaz Muhammad Abdullah Al-Amin mengejutkan ramai pihak apabila berjaya membuktikan kemampuannya terbang dan mengapungkan diri di udara baru-baru ini.


Lebih mengejutkan lagi, beliau yang sering muncul di kaca TV dan ceramah-ceramah agama di seluruh negara bukanlah seorang pengamal ilmu batin atau persilatan yang sering dikaitkan dengan perkara-perkara berkenaan

Saksikan video dan gambar-gambar di bawah ini

Sebenarnya kemampuan-kemampuan sebegini bukan calang-calang orang yang boleh melakukannya jika tanpa ilmu di dada.

Namun Ustaz Amin membuktikan bahawa beliau boleh melakukannya. Lebih menakjubkan beliau melakukannya tanpa menggunakan sebarang jampi serapah yang menyesatkan.

Sebenarnya yang dimaksudkan penulis ialah Ustaz Amin berjaya menamatkan kursus asas payung terjun dan berjaya dalam penerjunan solonya setinggi 3,000 kaki baru-baru ini.

Ini merupakan satu sejarah kerana tak silap penulis, tak pernah dengar seorang ahli agama macam Ustaz Amin yang menceburi sukan lasak payung terjun ini.


Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom salah seorang, tetapi itu tak kiralah sebab beliau adalah pegawai tentera.

Penulis sebenarnya angkat topi kepada ahli agama sebegini kerana ia secara tidak langsung menepis persepsi yang golongan ustaz seperti ini hanya tahu berceramah sahaja.

Untuk pengetahuan anda, selain payung terjun, Ustaz Amin juga pernah melibatkan diri dalam penjelajahan kenderaan pacuan empat roda dan menyelam skuba.


Ini kata Ustaz Amin mengenai sukan payung terjun yang disertainya itu;

” Memang, secara peribadi, sukan ini sangat bagus untuk melatih hubungan kita dengan Allah.

” Ia juga sangat bagus untuk melatih kita mengawal emosi takut kita kerana dalam diri manusia ada tiga emosi yang kalau kita matang di dalam mengendalikannya, maka separuh ketenangan telah Allah berikan pada kita.

” Ia adalah perasaan marah, takut dan sedih. Sebab itu banyak dalam al-Quran Allah menyatakan orang beriman, tidak dia merasa takut dan bersedih.”

Penulis ada membaca satu artikel, selain pemakanan, bersukan atau beriadah adalah sebahagian amalan gaya hidup sihat.

Islam menggalakkan umatnya mengamalkan aktiviti latihan jasmani yang bersesuaian. Ini bertepatan saranan Saidina Umar R.A yang menggalakkan bersukan dan latihan jasmani.

Katanya: “Ajarlah anak kamu berenang, memanah dan menunggang kuda”. Seruan ini jelas membuktikan Islam meletakkan kepentingan beriadah dalam melatih umatnya dan menjadikan badan mereka sihat dan cergas.


Gaya hidup sihat juga dapat diperoleh dengan melakukan ibadah khusus seperti berwudhuk, bersolat dan berpuasa.

Berwudhuk boleh menghilangkan jangkitan kuman dan habuk daripada terus melekat di badan atau rongga. Dengan berwudhuk juga dapat mendekatkan kita dengan Allah S.W.T dengan melakukan ibadah kepadanya.



Kesimpulannya, kesihatan yang baik akan menjadikan seseorang individu tersebut lebih selesa meneruskan kehidupan dan menikmati kebahagiaan.

Perumpamaan bidalan arab menyatakan “ al-Aqlu sallim fii jismi sallim ” bermaksud akal yang baik berpunca dari tubuh badan yang baik. Wallahualam


SUMBER

.
Adbox