Breaking

Monday, December 26, 2011

Fakta! - Saintis Temui Dua Planet Bersaiz Bumi

TAOTAUAJER - Para saintis berjaya menemui dua buah planet (Kepler-20e dan Kepler-20f) yang saiznya hampir sama dengan saiz bumi kita. Namun begitu kedua-dua planet tersebut mengorbit bintang di luar kawasan sistem solar dan memberi kemungkinan adanya tanda-tanda hidupan di situ.


Menurut wakil Pusat Astrofizik Harvard Smithsonian, Cambridge, Francois Fressin, kewujudan dua planet itu dikesan oleh kapal angkasa Kepler.

Katanya diameter salah sebuah planet tersebut hanya tiga peratus besar dari bumi, sementara planet satu lagi berdaimeter sembilan peratus besar dari bumi.

Ia lebih kurang serupa dengan planet kita, tetapi amat panas untuk mempunyai hidupan, yang dianggarkan mencapai suhu sekitar 1,400 darjah Celsius dan 800 darjah Celsius.


NEW YORK: Saintis menemui dua planet bersaiz bumi yang berada di orbit bintang di luar sistem solar.

Penemuan itu memberi petanda positif dalam misi penerokaan mencari planet baru yang boleh didiami manusia selain bumi.

Saintis Pusat Kajian Astrofizik Harvard-Smithsonian, Francois Fressin berkata, penemuan itu membuktikan planet seperti itu wujud dan boleh dikesan.

Menurut beliau, kedua-dua planet itu tergolong sebagai planet terkecil dalam orbit bintang yang mengelilingi matahari dikesan setakat ini.

Saintis sejak sekian lama berusaha mencari planet berpotensi bersaiz bumi yang boleh didiami manusia dan mahluk bernyawa lain.

Penemuan Fressin itu dilaporkan dalam jurnal online - Journal Nature pada Selasa.

Satu daripada planet itu hanya tiga peratus lebih besar daripada ukur lilit bumi manakala satu lagi antara 10 peratus lebih besar dari bumi.

Kedua-dua planet itu dilaporkan mempunyai permukaan batu-batan yang mirip bumi. "Namun suhunya terlalu panas untuk membolehkan hidupan bernyawa tinggal kerana suhunya dianggarkan antara 815 hingga 426 darjah selsius," kata Fressin.

Beliau berkata, jika adapun tumbuhan atau hidupan bernyawa di planet itu, ia kemungkinan sebagai bakteria atau hidupan yang tidak diketahui.

Sejak NASA menjalankan misi mencari planet baru menerusi teleskop gergasi Kepler, agensi angkasa itu sudah menemui puluhan planet bersaiz bumi.

Namun penemuan Fressin itu adalah yang pertama mempunyai pengesahan, kata Alan Boss dari Institut Sains Carnegie di Washington.

Beliau juga salah seorang anggota pasukan saintis Kepler.

SUMBER


Adbox