Breaking

Sunday, October 16, 2011

Earthcraper! Bangunan Menakjubkan Berbentuk Piramid terbalik di Mexico (4 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Wow...kali nih memang pelik dalam bidang kejuruteraan rasanyer nih sejarah buat kali pertama dimana Structure berbentuk piramid yang di bina terbalik.Piramid gergasi ini iaitu EARTHCRAPER dilaporkan bakal dibina di Mexico city dengan kedalaman 300m bawah tanah.

Photobucket

Klik gambar untuk melihat lagi besar gambar piramid terbalik diatas ini

Mexico City melakukan perkara luar biasa dimana bakal membangunan bangunan aneh 65 tingkat yang menyerupai piramid terbalik yang tertanam pada kedalaman 300 meter dibawah tanah.

Photobucket

Bangunan itu dirancang oleh Esteban Suarez, architecture perusahaan BNKR Arquitectura, dia mengatakan bangunan tersebut akan menjadi pusat kebudayaan yang baru.

Bangunan ini terdiri-dari 10 tingkat untuk rumah, 10 tingkat muzium dan kedai dan selebihnya 35 tingkat untuk bilik pejabat.

Photobucket

Lantai kaca 240m x lubang 240m terbentang luas di dataran utama pada bandar tersebut untuk menapis cahaya semula jadi dari atas dunia.

Photobucket

TAOTAUAJER : Fuh! sungguh menakjubkan, tapi kan cube korang bayang kan sekiranya terjadi kejadian gempa bumi ape akan jadi? Pastinyer semua kaca-kaca tersebut berderai bertaburan kan dengan tajam nyer.
Tapi, mungkin dalam pembinaan tersebut aspek keselamatan adalah diutamakan dalam reka bentuk struktur ini.
Adbox