Breaking

Wednesday, October 5, 2011

OMG! - Super Bas terpanjang dan Pantas didunia ! (5 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Wow! Super bas pertama di dunia memiliki kemuatan 23 penumpang, body mulus bagaikan lamborghini dan mampu memecut sehingga kelajuan 250 km/jam! Dan korang nak tau sape pembuat nyer? Pembuat nyer adalah seorang angkasawan.

Photobucket

Inilah bas terpanjang dan superb laju di dunia Saksikan video dan gambar-gambar di bawah ini

Ketika seorang angkasawan dan ahli aerodinamik kereta formula one merancang sebuah bas, maka kita tahu hasilnya pasti akan menjadi luar biasa.

Angkasawan dari Belanda itu bernama Professor Wubbo Ockels, ia juga orang pertama dari negaranya yang pernah ke ruang angkasa pada tahun 1985 lalu.

Photobucket

Dibantu oleh pemerintah Belanda, perusahaan kimia Amerika dan konglomerat dari Arab Saudi, ia merancang sebuah bas beharga 7 juta dollar yang kemungkinan tidak akan pernah korang dapat jumpe punye. Kecuali jika korang tinggal kat Arab saudi, sebab bas ini akan dipakai oleh seorang sheikh disana.

Photobucket

Diperbuat dari bahan-bahan ringan seperti aluminium, serat karbon, fibreglass dan polikarbonat. Dan hebatnya, walaupun bus ini adalah sebuah kenderaan elektrik, kecepatannya dikatan mampu mencapai sehingga 250 km/jam.

Photobucket

Bas yang memiliki ruang penumpang sebanyak 23 orang dengan ukuran panjang 15 meter, lebar 2.5 meter dan tinggi 1.65 meter ini direkabentuk dengan body yang sangat aerodinamik.


Photobucket

Bas yang tenaga elektrik nyer sumber dari tenaga matahari ini telah di uji untuk melintasi jarak sepanjang 120 km antara Dubai dan Abu Dhabi. Perjalanan itu di tempuh dengan catatan waktu kurang dari 30 menit.

Saksikan video Bas terpanjang dan terpantas ini



Giller la teruja tao tengok bas terpanjang dan terpantas nih!


SUMBER | Dailymail


Adbox