Breaking

Thursday, October 13, 2011

#tautak ? Kenape banyak lalat pada musim panas

TAOTAUAJER - Saja tao nak promot hash tag #tautak di twitter @taotauajer, korang #tautak kenapa ble waktu panas mesti banyak lalat kebiasaan nyer pada waktu tengahari dan lagi-lagi musim yang sememang nyer panas?

tau tak kenape lalat banyak kat malaysia??

Kalau korang nak tau, lalat betina tidur sepanjang musim dingin atau musim sejuk. Yang aneh nyer lalat nih tak mati dan akan terbangun lagi pada musim bunga dan musim panas.Dah kat Malaysia nih sememang nyer tak ada 4 musim just hujan dan panas jer tu yang banyak lalat.

Pada bahagian utara bumi, musim bunga mula sekitar tangal 21 March hingga 21 Jun , manakala di bahagian selatan bumi musim bunga mula lebih kurang ada 23 September hingga 21 Desember .

Fakta dimana kalau korang nak tau lalat tak dapat terbang pada musim sejuk.

Jika telur lalat menetas dan ingin bertahan, ia memerlukankan suhu hangat dan makanan. Selain itu telur lalat juga memerlukan kelembapan yang cukup. (cukup syarat untuk malaysia yang panas dan lembab sepanjang tahun)

Pada musim panas lalat dapat meneteskan ratusan juta telur. Sekarang korang tahu mengapa ada banyak lalat pada musim panas, kan?


Adbox