Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » ANEH! - Tangan Wanita Ini Melepuh Jika Memegang wang
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Jika orang dulu-dulu kata, kalau tangan gatal itu tandanya ada tersebut akan menerima wang. Malah memegang wang bagi kebanyakan orang merupakan hal yang paling menyenangkan Tetapi ini lain pula apabila ada seorang wanita mengalami sindrom misteri iaitu Emma Killilea, memegang wang logam akan membuat tangannya membengkak, gatal dan melepuh.


Wanita 39 tahun ini menderita gangguan alergi terhadap benda-benda yang mengandung nikel dan tembaga –termasuk duit, perhiasan, kancing logam dan ritsleting. Sekali terkena logam yang mengandung nikel, bekas merah dan terasa panas dan gatal akan menyerang hingga 24 jam.


Walaupon begitu, tak ada ubat untuk mengubati keadaannya. Akibatnya, Emma lebih memilih menggunakan kad kredit sewaktu berbelanja daripada memegang wang tunai. Bahkan, dia tak dapat memakai lapisan cat kuku karena mengandung nikel.


Emma selalu berhati-hati tiap kali datang ke kedai dan menunggu giliran terakhir agar tak memegang wang terlalu lama. Emma bahkan harus menggunakan sarung tangan dari plastik untuk menjaga kulitnya.

Simptom nyer mulai terasa pada usia sembilan tahun. Kala itu, ia memperoleh hadiah kalung. Setelah mengenakan hadiah itu, ia mulai merasa gatal-gatal di bahagian yang terkena dengan perhiasan.

Semakin dewasa, ia mulai menyadari alerginya dan akhirnya berusaha sebaik mungkin menghindari nikel dan tembaga.

Selain alergik logam, Emma juga mengalami penyakit Celiac dan Delicious Alchemy, yang membuatnya harus makan makanan bebas gluten.

“Ini adalah kes yang ekstrim, dimana orang akan bermasalah sewaktu makan makanan dan memegang wang,” kata Lindsey McManus dari Badan Alergi Inggris.

Cara untuk menghindarinya, katanya, hanyalah menghindarinya pemicunya sebaik mungkin dan meminum antihistamin untuk membantu meringankan gejala-gejala reaksi alergi .

SUMBER : Dailymail

TAOTAUAJER : Apa boleh buat, sngguh misteri apa yang dialami oleh wanita ini. Nampaknya, dia hanya boleh memegang wang kertas sahajalah berbanding wang syiling. Setakat ini belum ada pakar lagi dapat mencari penawar bagi penyakit ini. Walaubagaimanapun, ia satu penyakit alahan yang sukar dielakkan. - Koleksi Kejadian Pelik dan Luar Biasa


.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post