Breaking

Tuesday, September 13, 2011

TAUTAK? - Mengapa Doktor & Petugas Di Bilik Bedah Memakai Baju Warna Hijau?

TAOTAUAJER - Pernah tak korang terfikir, dalam operasi pembedahan doktor dan staf-staf dalam bilik pembedahan akan memakai baju seragam berwarna hijau. Tau tak ape disebalik warna pemakaian warna hijau nih??


Sewaktu operasi pembedahan ,korang nampak doktor memakai baju seragam berwarna hijau.


Pada awalnya doktor mengenakan pakaian berwarna putih, sebab warna putih melambangkan kebersihan.

Walaupun agak sukar untuk memastikan mengapa doktor memilih pakaian seragam berwarna hijau berbanding warna lain sewaktu menjalankan operasi pembedahan terhadap pesakit, Tapi kalau korang nak tau yang terfaktanya adalah warna hijau adalah lawan warna merah.

Warna hijau ini akan dapat menyegarkan mata doktor yang melakukan operasi. kerna doktor selalu melihat benda-benda berwarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan.

Melihat warna merah terus menyebabkan isyarat warna merah di dalam otak akan berkurangan sensiviti variasi merah.

Alasan lainnya adalah, terus-menerus bercengkang mata pada warna merah akan menyebabkan doktor yang melakukan operasi akan menjadi terganggu kalau korang nak tau.

Jika warna baju-baju para doktor bedah berwarna hijau, maka hal ini akan menimbulkan Ilusi yang berdampak baik bagi doktor yang melakukan bedah. Sehinggakan doktor tak la hanya terfokus pada warna merah.
Terima kasih diatas penjelasan oleh The Red Rambutan



TAOTAUAJERItulah sebabnya doktor doktor menggunakan seragam berwarna hijau kalau membuat operasi pembedahan kepada pesakit. - Koleksi Info

Adbox