Breaking

Monday, September 5, 2011

GEMPAR! | Pizza Domino's akan dibina di Bulan


TAOTAUAJER - Restoran pizza terkemuka, Domino Pizza, merancang untuk membina restoran pizza pertama di Bulan. Ini adalah usaha Domino Pizza Jepun untuk meningkatkan Terbitan tentang restorannya, bagi mengalahkan restoran pizza saingannyer.

Pizza domino telah mengumumkan taktik untuk dunia dengan membuka restoran pizza pertama di Bulan.

Photobucket

Sebelumnya, Pizza Hut, salah satu saingan terhebat Domino's Pizzas, dimana kalau korang nak tau Pizza Hut telah berjaya menghantar pizza ke International Space Station (ISS) pada tahun 2001.

Untuk merealisasikan impian membina sebuah restoran pizza di Bulan, Pizza Domino disokong oleh Perbadanan Maeda. Kemudian, restoran pizza di Bulan akan dibina dengan bentuk kubah dan diperbuat daripada keluli. Untuk mengurangkan kos, keluli akan kejuruteraan daripada mineral yang sedia ada di Bulan.

Photobucket

Syarikat tersebut menganggarkan seluruh projek akan menelan belanja Y1.67 trilion - kira-kira £ 13400000000 - yang Y560 bilion (£ 4.5 bilion) akan diperlukan untuk mengangkut 70 tan bahan-bahan pembinaan dan peralatan membuat-pizza untuk bulan di atas kapal 15 roket.

Restoran yang berbentuk kubah itu akan memiliki dua lantai dan berdiameter 26 meter. Bahagian bawah tanah akan ditegakkan sebagai dapur untuk menempuh pizza bagi para pengguna. Para kakitangan diharuskan tinggal di dalam restoran kubah tersebut.

Tomohide Matsunaga, Juru bicara Domino mengatakan pada Daily Telegraph, "Kami telah memikirkan Idea ini sejak tahun lalu, walau kami belum dapat memastikan bila restoran tersebut akan dibuka."

Photobucket

Apabila dibuka kemudian, Domino juga akan menyampaikan suatu penyampaian perkhidmatan. Matsunaga juga berkata bahawa pelan membuat pizza juga menjangkakan masa depan, di mana angkasawan dan orang ramai boleh tinggal di Bulan. Pelan indah ini tidak mungkin menjadi kenyataan dalam masa terdekat kerana penerbangan Bulan kepada orang ramai dan kemungkinan manusia yang hidup di Bulan dalam masa yang lama ia disiasat.

Hebat betul jepun nih, idea yang tak tercapai akal....sampai ke bulan tuh.

Photobucket
SUMBER | Telegraph
Adbox