Breaking

Monday, May 23, 2011

Wow | Smoking Bird

Wow...hari tu heboh pasal Ular sawa yang menghisap rokok kali ini pulak tao nak share kan pada anda pulak dimana seekor burung pulak suka menghisap rokok.


TAPANULI TENGAH | Sepintas tidak ada perbedaan dengan burung ini. Namun ada keanehan dan kepelikan pada burung berusia 6 bulan ini dimana gemar merokok.

Burung Zebua, warga Kabupaten Tapanuli Tengah, Sumatera Utara ini juga gemar hinggap di pundak orang.


Birong, panggilan burung jalak hitam itu, juga jinak. Terbukti, burung milik Zebua, warga Tapanuli Tengah, Sumatera Utara, ini tidak takut bertengger di pundak siapa saja yang melintas di rumah pemiliknya.

Burung ini merokok dengan menjepitkan batang di paruh dan selanjutnya dibawa terbang. Meski terkadang rokok terjatuh, namun jangan heran jika rokok tersebut akan dipungut kembali dengan paruhnya.

Tak hanya merokok dan bertengger di pundak orang, Birong juga mampu menirukan berbagai macam jenis suara sehingga membuat orang terhibur.

Menurut Zebua, kegemaran burung jalaknya merokok bermula dari keisengan anaknya yang memberikan sebatang rokok kepada Birong. Alhasil, burung itu jadi terbiasa menjepit rokok di paruhnya.

“Kebiasaan merokok burung saya ini sudah 3 bulan belakangan,” ujar Zebua, Kamis (19/5/2011).

Bahkan jika dalam sehari Birong tidak menjepit rokok dia akan bertingkah aneh dalam sangkarnya.

Zebua mengaku sejauh ini belum ada keluhan kesehatan burungnya. Sejauh ini, dia juga tidak berminat menjual burungnya. Baginya, Birong adalah hewan aneh yang harus terus dipelihara.

Ape nak jadi nieh ?? Haiwan-haiwan sudah mula menghisap rokok nieh...ape kes??

Photobucket
Adbox