Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » GEMPAR! - Bekas tapak kaki manusia berusia 800 ribu tahun di temui di England (5 GAMBAR)
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTUAJER - Bekas tapak kaki yang ditemui di balik lumpur di pantai di Happisburgh Norfolk, England baru - baru ini didakwa milik manusia tertua yang pernah ada di Eropah , bahkan di Bumi . Melalui pengamatan , usianya diperkirakan lebih dari 800 ribu tahun .


Bekas tapak kaki sempat hilang akibat ribut yang mengakis laman kaya akan penemuan arkeologi di Happisburgh , Norfolk , pada Mei 2013 . Kini , sejumlah ahli penyelidik pun bergegas untuk memeriksa dan mendokumentasikan cetakan rapuh itu sebelum hilang akibat gelombang dalam masa dua minggu .



Melalui gambar - gambar dan model 3D pada teras sedimen dari laman tersebut , diduga bekas apak kaki itu ditinggalkan oleh sekumpulan manusia , jumlahnya sekitar 12 orang , yang dilaporkan oleh Live Science .

Tanpa syak lagi , ini adalah jejak manusia tertua di Eropah , dan salah satu yang tertua di Planet Bumi , kata Simon Parfitt , ahli arkeologi dari Natural History Museum , dalam videonya .

Menurut ramalan saintis , manusia purba yang pernah mendiami Happisburgh berusia lebih dari 800,000 tahun yang lalu . Dugaan itu diperkukuhkan oleh alat - alat batu yang ditemui di sekitar tapak tersebut .

Landskap yang ada ketika itu tentu sangat berbeza jauh dengan yang nampak sekarang . Britain pernah berhubung terus ke daratan Eropah dan Sungai Thames yang mengalir berhampiran Happisburgh pernah mencipta kolam renang air tawar dan paya , kata Parfitt .

Iklimnya pun ketika itu lebih sejuk dari sekarang . Menurut anggaran British Museum , musim panas yang terjadi kala itu mungkin sama hangatnya dengan di bahagian selatan Eropah hari ini . Namun , untuk musim sejuk , suhu badannya jauh lebih rendah .

Meskipun sudah mencari bekas tapak kaki , para saintis masih berusaha mencari tulang fosil manusia yang pernah bermukim di Happisburgh . Sebelum fosil ditemui , saintis belum dapat memastikan manusia purba itu benar - benar mempunyai peradaban di tempat itu .


Menurut kajian dengan model 3D , variasi saiz pada cetakan menunjukkan kumpulan tersebut terdiri atas lelaki , wanita , dan anak - anak dari pelbagai usia , daripada ketinggian 2,9-5,5 kaki ( 0,9-1,7 meter ) .


Hasil penyelidikan lebih diperincikan dipaparkan dalam jurnal PLoS ONE dan juga dipaparkan di sebuah pameran bertajuk Britain : One Million Years of the Human Story di London 's Natural History Museum .


.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post