Breaking

Friday, October 11, 2013

UNIK! - Jagung Berwarna warni Pertama Dicipta Di Dunia (10 GAMBAR)

TAOTAUAJER - SEKALI pandang mungkin jagung ini umpama biji-biji manik yang berwarna-warni dan mungkin ada yang akan menganggapnya sebagai jagung plastik. Hakikatnya, jagung berwarna-warni yang dinamakan Gem Glass ini memang asli dan berasal dari Oklahoma.


Ia dihasilkan oleh seorang petani yang bernama Carl Barnes selepas penyelidikan dan usaha selama bertahun-tahun.

Barnes mendapat idea ini selepas menyedari jagung mempunyai biji yang berlainan warna dan mencantumkan benihnya sehingga boleh menghasilkan tongkol jagung yang mempunyai pelbagai warna. Bagaimanapun, beliau tidak sempat melihat hasil benih tersebut kerana meninggal dunia.

Mujurlah Barnes sempat menurunkan pengetahuan itu kepada rakannya, Greg Schoen dan memintanya menjaga tradisi itu.

Pada tahun 2010, Schoen memutuskan untuk memberi benih tersebut kepada seorang pengusaha benih di Arizona, Bill McDorman. “Saya terpesona dan tidak pernah ada orang yang pernah melihat jagung seumpama ini,” katanya.

Benih tersebut kini dijual kepada orang ramai melalui laman web dengan harga RM25.47 setiap paket dan mendapat sambutan begitu hangat sehingga kerap kehabisan stok.


TAOTAUAJER : Menarik, memang tak pernah ada produk sebegini sebelum ini... tengoklah tak lama lagi ade la sampai kat malaysia jagun dengan pelbagai warna - Koleksi Menarik


Adbox