Breaking

Wednesday, September 25, 2013

SERIUS! - Najis Panda Bakal Hasil Bahan Api Masa Hadapan

TAOTAUAJER - Panda adalah antara binatang yang dilundungi oleh WWF kerana sedang diancam kepupusan , Kajian mengatakan Panda sebenarnya adalah binatang yang hidup sejak zaman dinasour hinggakan dianggap sebagai "fosil yang masih hidup", tetapi kini diancam kepupusan. Kini terdapat kajian yang lebih mendalam terhadap haiwan ini mendapati hasil najis buangan haiwan ini adalah berharga apabila ia bakal mengahasilkan bahan api pada masa hadapan.


Sepasang panda di Zoo Memphis menyumbang sisa buangan untuk tujuan penyelidikan bagi pembangunan biofuel.Penyelidik Universiti Mississipi, Ashli Brown mengetuai kajian itu berkata, mereka cuba mengalihkan penghasilan biofuel daripada menggunakan bahan makanan seperti jagung.

"Kami menemui lebih 40 mikrob dalam najis panda yang sebenarnya mungkin penyelesaian kepada pencarian sumber tenaga baru. "Penghasilan biofuel daripada sisa tumbuhan lebih mudah dan murah,"  

Menurutnya, etanol daripada jagung adalah alternatif bahan api terbaik di Amerika Syarikat, bagaimanapun ia dikhuatiri akan meningkatkan harga makanan atau membawa kepada kekurangan makanan jika penggunaan kacang soya dan jagung digunakan secara meluas.

SUMBER : Daily Mail

TAOTAUAJER : Sungguh berharga najis haiwan purba ini, sehinggakan boleh menjadikan penyelesaian kepada pencarian sumber terbaru bagi bahan api. Bukan itu sahaja, kalau korang nak tau daripada najis panda juga keluarnya satu produk teh termahal di dunia - Koleksi Menarik

Adbox