Breaking

Thursday, June 13, 2013

SERIUS! - 80 Ribu Orang Akan Dihantar Ke Planet Marikh

TAOTAUAJER - Kajian terhadap planet Marikh memang sudah lama, dan didapati di Marikh memang ada kehidupan dengan terjumpa kesan-kesan air. Ini kerana apabila adanya air akan adanya kehidupan. Pada september 2012 saintis telah menemui satu bukti dimana terdapat aliran air di permukaan marikh namun begitu sehingga kini masih tiada bukti yang kukuh menyatakan di Marikh wujudnya kehidupan.


Elon Musk pengasas SpaceX mempunyai rancangan besar untuk penduduk bumi. Beliau ingin membuat tanah penempatan di marikh yang terdiri daripada penduduk 80 000 manusia. Baru-baru ini Sebuah organisasi Belanda, Mars One sedang mencari manusia pertama menginjakkan kaki di planet Marikh. Setakat ini, seramai 40,000 orang dari seluruh pelusuk dunia telah pun memohon bagi menyertai program yang bakal mencipta sejarah ini.

Yang lebih menarik mengenai projek Mars One ini ialah, ia akan disiarkan dalam bentuk rancangan realiti TV, dari proses pemilihan peserta hinggalah kepada pendaratan mereka di sana pada tahun 2023 nanti.


Objektif utama penghantaran ini ialah bagi mewujudkan satu penempatan baru di sana di samping dapat membuat kajian ke atas planet tersebut secara lebih dekat. Para angkasawan akan dihantar secara berperingkat, dengan setiap trip akan disertai oleh 4 orang angkasawan.

Beberapa kelengkapan seperti panel solar, kapsul tempat tinggal, unit sokongan hayat serta rover kawalan jauh akan dihantar terlebih dahulu dari tahun 2016 hingga 2021 sebelum sekumpulan 4 angkasawan pertama mendarat di Marikh.

Dalam usaha untuk mewujudkan suasana seperti bumi, mesin akan dibawa untuk membuat baja, oksigen, dan metana daripada air subpermukaan, nitrogen dan karbon dioksida yang ditemui di Marikh. Selain itu juga apabila CO2 terbentuk di atmosfera Marikh hasil daripada perkumuhan 80 000 manusia, mereka boleh menanam tanaman Bumi di tanah Marikh.




A cliff, up to 4,000 metres high, located in the eastern part of Echus Chasma, one of the largest water source regions on Mars, is seen in this image taken by the high-resolution stereo camera on board European Space Agency 's Mars Express.

SpaceX pengasas Elon Musk telah mengumumkan pelan terperinci untuk menghantar 80,000 orang untuk menduduki Marikh oleh pengangkut peneroka ke Planet Marikh dengan kos $ 500,000 untuk setiap perjalanan.

Musk, usahawan angkasa swasta pertama untuk melancarkan misi yang berjaya ke Stesen Angkasa Antarabangsa, berkata apa yang akan bermula dengan terlebih dahulu menghantar kurang daripada 10 orang boleh berkembang "menjadi sesuatu yang benar-benar besar."

"Di Marikh, anda boleh memulakan satu tamadun berdikari dan berkembang menjadi sesuatu yang benar-benar besar," kata Musk, Persatuan Penerbangan Diraja di London.

SUMBER: rediff.com , geek.com 

TAOTAUAJER :  Fakta buat korang yang tak tau salah seorang rakyat Malaysia terlibat secara langsung dengan projek Mars One ini. Beliau ialah Nina Aziz, yang bertindak selaku Ketua Pegawai Komersial (Chief Commercial Officer). Ini adalah satu projek tiket satu hala, yang dah pergi sana memang tak akan kembali.


Adbox