Breaking

Sunday, November 25, 2012

UNIK! - Ritual Unik Di Jepun Mandi Dengan Air Ais Menyambut Tahun Baru (4 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Musim sejuk mungkin tidak seberapa jika dibandingkan dengan mandi menggunakan air ais, salah satu ritual mandi air ais terdapat di negara Matahari Terbit iaitu Jepun. Jika melompat ke dalam air berisi ais bukanlah idea yang menyenangkan, maka berbeza halnya dengan apa yang berlaku di Jepun.


dan berbagai sumber lainnya, para lelaki dan wanita di Jepun berduyun-duyun melompat ke sebuah kolam penuh air ais.

Masyarakat Tokyo, Jepun, memiliki sebuah tradisi unik menyambut tahun baru. Puluhan warga Jepun menyiramkan air ais sejuk ke tubuhnya. Walaupun berada pada suhu 48 darjah F, para peserta harus membasahi tubuh dengan air sejuk. 

Para pesertapun terlihat sangat bersemangat. Kelihatannya gila untuk dilakukan, tetapi mereka percaya tradisi ini biasa dilakukan dalam sebuah upacara untuk membersihkan fikiran dan tubuh siap untuk tahun baru. Serta sebagai tanda penyucian diri dari dosa-dosa di masa silam.




TAOTAUAJER : Kalau korang nak tau air sejuk bertindak ‘mengejutkan’ sistem imunisasi seterusnya mengaktifkan penghasilan hormon untuk keperluan tubuh secara keseluruhan. Ini bermakna, hormon tersebut dapat membantu mengawal keadaan normal tubuh daripada simptom-simptom dan kesan akibat penyakit tertentu. Tetapi kalau terlalu sejuk ia juga merbahayakan. - Koleksi Pelik dan Unik


Adbox