Breaking

Friday, August 10, 2012

WOW! - Ahli Arkeologi Jumpa Bot Firaun untuk ke Syurga (2 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Di Kaherah rangka sebuah bot kayu yang digunakan pada zaman firaun dan berusia 5,000 tahun ditemui di kawasan arkeologi Abu Rawash, barat Kaherah oleh beberapa ahli arkeologi Perancis.


Panjang bot solar tersebut itu ialah 6 meter (m) panjang dan 1.5m lebar.


Pendedahan penemuan itu dibuat oleh Kementerian Antikuiti Mesir hujung bulan lepas.


Pada kebiasaannya, bot itu ditanam dekat mumia firaun kerana ia dipercayai mampu membawanya kepada tuhan di syurga.  

ahli arkeologi Perancis telah menemui sebuah bot yang berusia 5000-tahun-kayu yang digunakan oleh firaun dalam satu ekspedisi di Mesir. Perahu itu adalah salah satu daripada yang tertua, kapal terbesar dan terbaik dipelihara dari kuno dan telah dikenal pasti sebagai kapal utuh tertua di dunia.

Penemuan penting telah dibuat di Abu Rawash, barat Kaherah,, antikuiti menteri Mohammed Ibrahim berkata.

"Ia akan kembali ke era Firaun Den, salah satu raja-raja Dinasti Pertama," kata Ibrahim. Enam meter bot panjang dan 1.5 meter lebar solar pharaonic "berada dalam keadaan baik," katanya. Papan kini menjalani pengubahsuaian sebelum ia diletakkan pada paparan di muzium, 'Timur Tengah Online' dilaporkan.

Firaun percaya bahawa bot solar, dikebumikan hampir kepada mereka pada mati, akan mengangkut mereka di akhirat. Lembaran kayu bot telah dihantar ke Muzium Kebangsaan Tamadun Mesir yang dirancang mereka akan dipulihkan.

Sekali muzium itu dibina, ia dijangka mereka akan dipamerkan pada satu masa nanti tahun depan.

Kumpulan arkeolog Perancis bekerja untuk Institut yang Perancis Arkeologi Oriental (IFAO).
Kumpulan yang pertama memulakan kerja penggalian di Abu Rawash pada awal tahun 1900.

Pada tahun 1954, seorang ahli arkeologi Mesir menemui apa yang mungkin kapal solar 43 meter Firaun Khufu, diperbuat daripada kayu aras, di sebuah piramid Giza.Yang berusia 4.500 tahun-kapal utuh adalah pada paparan berhampiran piramid.

TAOTAUAJER : Sebelum ini juga tao ade tunjukkan sebuah kapal solar milik Firaun yang dijumpai berhampiran piramid iaitu dinamakan Khufu.

Adbox