Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » WOW! - Ayam tanpa kepala mampu hidup selama 2 tahun (7 GAMBAR)
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Korang masih ingat akan kejadian ayam yang telah disembelih tapi masih hidup di perak bulan lepas tao paparkan? Dalam artikel tersebut dimana kejadian ayam hidup walaupun kepala sudah putus pernah berlaku pada 60 tahun yang lepas? lebih tepat pada 2012 ini peristiwa seperti itu berlaku pada 67 tahun yang lepas. Dimana seekor ayam yang juga di sembelih tapi hidup bukan 2 minggu tetapi 2 tahun.


Kejadian ini berlaku pada 10 September 1945, dimana seekor ayam yang dipelihara oleh Clara Olsen dan suaminya yang dinamakan MIKE, Llyod Olsen mampu bertahan hidup sehingga 2 tahun lamanya setelah kehilangan kepalanya akibat satu insiden yang terjadi di rumah keluarga Olsen.

ikuti lagi akan kisah ayam tak berkepala dan penjelasan bagaimana ayam tanpa kepala ini mampu hidup selama 2 tahun.....


Clara bercadang untuk membuat hidangan yang lazat pada malam itu dan ayam jantan yang dinamai Mike nampak begitu lazat untuk dijadikan hidangan.

Dia ingin memotong ayam tersebut untuk dijadikan sebagai menu makan malam mereka bersama ibu yang hendak datang ke rumahnya.

Setelah suami Clara sudah mengambil pisau untuk memotong leher ayam jantan tersebut, dan sewaktu nak potong tu pisaunya tersasar dan hanya mengenai bahagian kepala ayam tu ajer.

Ayam tersebut dalam kesakitaan akan kehilangan kepalanya, Mike berlari sana-sini. Tapi yang pelik nyer, Mike tetap dapat bertahan hidup walaupon kepalanya sudah terpotong. Ayam tersebut tetap dapat berjalan, mengais ngais tanah dengan cakarnya, seperti ayam-ayam biasa.



Disebabkan oleh kejadian ini, Olsen menjadi kepelikan dan membawa Mike ke Utah University di Salt Lake, Amerika Syarikat. Penyelidik di sana menjawab semua pertanyaan Olsen mengenai ayamnya tersebut. 

Kalau korang nak tau Mike masih dapat hidup kerana .....  mata pisau yang digunakan oleh Olsen yang memenggal kepalanya tidak sampai mengenai urat nadinya, dan darah-darah beku pada bagian leher ayam tersebut yang membuatnya tidak mengalami pendarahan yang boleh menyebabkannya kematian. Mike memang telah kehilangan otak dan kepalanya, namun dengan satu telinga yang masih ada pada tubuhnya serta saraf otak yang masih melekat pada lehernya, ayam ini masih memiliki refleks yang cukup untuk meneruskan kehidupnya walaupon tak ada kepala sebab pusat kawalan gerakan dan refleks pada ayam sebagian besar dikendalikan oleh saraf-saraf otak yang masih ada di bahagian lehernya.


Ayam tanpa kepala ini tentu penjagaan yang istimewa seperti cara nak bagi makan dan minumnya. Olsen menggunakan pipet untuk memberinya minuman dan beberapa makanan cair yang terus dititiskan pada saluran esofagusnya. 

 SUMBER | Wikipedia, factday

Akibat kemalangan yang tidak disengajakan tersebut, Mike menjadi ayam tanpa kepala yang terkenal di beberapa bandar seperti New York, Los Angeles dan San Diego. Mereka rela membayar 25 sen dollar Amerika sewaktu itu untuk melihat ayam unik ini.

TAOTAUAJER : Kesian kehidupan ayam tu..kan! ini adalah antara kejadian aneh yang jarang-jarang berlakku , kita nak jumpa 60 tahun nie baru sekali.. tapi memang tak sangka ayam yang dah putus kepala masih lagi boleh hidup dengan bantuan makanan yang diberi. tao rasa yang kat perak tu 2 minggu jer mati sebab ayam tu tak dapat makanan la kot.

.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post