Breaking

Thursday, October 20, 2011

GEMPAR! ROSAT satelit 3 tan bakal jatuh dari Jumaat minggu ini

TAOTAUAJER - Sebelum ini tao telah mengeluarkan berita dimana ROSAT satelit 3 tan bakal Jatuh ke BUMI. Dari Jumaat minggu ini satelit tiga tan jatuh ke Bumi, DLR Agensi Aeroangkasa Jerman mengeluarkan amaran hari ini.


Satelit ROSAT akan masuk semula ke bumi antara 21 dan 24 Oktober, saintis meramalkan, dan boleh memudaratkan mana-mana sahaja di muka bumi di antara 53 darjah utara dan 53 darjah selatan - sesuatu kawasan yang menjangkau dari jauh ke utara seperti UK , jauh ke selatan Kepulauan Falkland.

Agensi ruang angkasa Jerman menjangkakan bahwa ROSAT memiliki peluang 1 nisbah 2 ribu untuk mengenai manusia, lebih tinggi dari peluang 1 banding 3.200 yang diberikan oleh NASA untuk satelit UARS yang jatuh ke Bumi beberapa waktu yang lalu.

Serpihan - termasuk kepingan cermin tahan haba seberat 880lb - boleh terhempas di mana-mana sahaja 50 batu lingkungan dalam laluan di sepanjang trek satelit tersebut.

'ROSAT tidak mempunyai sistem pendorongan di atas kapal tersebut yang boleh digunakan untuk mengubah orbit atau trajektori masuk semula ke bumi, ini bermakna bahawa kemasukan semula ROSAT tidak boleh dikawal, "kata agensi angkasa Jerman.

'Masa dan lokasi kemasukan semula tidak dapat diramalkan dengan tepat. Buat masa ini, tarikh masuk semula hanya boleh dikira dalam plus/minus dua hari.

Ini slot masa yang tidak menentu akan dikurangkan sebagai tarikh pendekatan masuk semula. Walau bagaimanapun, walaupun satu hari sebelum kemasukan semula, anggaran itu hanya akan tepat dalam plus/minus lima jam.

'Semua kawasan di bawah orbit ROSAT, yang meliputi latitud 53 darjah utara dan selatan boleh terjejas dengan kemasukan semula. Pusat Aeroangkasa Jerman telah memberi amaran bahawa 30 'kepingan dengan berat sebanyak 1.6 tan boleh mencecah ke permukaan Bumi'.

Cermin ROSAT tahan haba khususnya tidak boleh terbakar sewaktu kemasukan semula atmosfera bumi dan jatuhan serpihan termasuk pecahan-pecahan benda tajam.

“Meskipun begitu, sampai sekarang, dalam sejarah luar angkasa manusia, belum ada orang yang pernah tercedera akibat jatuhnya satelit,” Kata Professor Heiner Klinkrad dari European Space Agency
Adbox