Breaking

Sunday, October 2, 2011

Fuyuh! - 'Bahtera Nuh' Mini Buatan Jepun Untuk Hadapi Tsunami

TAOTAUAJER - Setelah Jepun dilanda beberapa kali tsunami - seperti yang melanda Jepun 11 March 2011 lalu. Kala itu, tsunami menghempas Pantai Utara Jepun, menyebabkan hampir 20.000 orang mati atau hilang. Gempa dan tsunami juga menyebabkan reaktor nuklear Fukushima bocor. Dengan itu, Jepun telah mencipta 'Bahtera Nuh' Mini.


Sept. 30: Cosmo Power Co. President Shoji Tanaka crawls out from a spherical earthquake and tsunami shelter "Noah" made of fiber enforced plastic at the company's factory in Hiratsuka, west of Tokyo.






Sebuah syarikat Jepun kecil telah mencipta 'Bahtera Nuh' Mini versi moden, dalam kes Jepun dilanda gempa bumi dan tsunami yang lain secara besar-besaran: kapsul terapung yang kelihatan seperti bola tenis yang besar dicipta.

Menurut Cosmo Power, kapsul ini dibuat dari bahan fiber glass yang disempurnakan, yang dapat menyelamatkan penggunanya dari bencana

Syarikat Presiden Shoji Tanaka berkata kapsul boleh menampung empat orang dewasa, dan bahawa ia telah terselamat banyak ujian kemalangan.

Ia mempunyai tingkap mencari kecil dan lubang pernafasan di atas. Ia juga boleh digunakan sebagai rumah mainan untuk kanak-kanak.

Syarikat yang telah siap kapsul awal bulan ini dan sudah mempunyai 600 permintaan, termasuk dua telah dihantar.                                                              SUMBER | Foxnews.com


TAOTAUAJER - Bagus pemikiran jepun nih kan... Tao respect deorang nih. Sememangnyer bencana itu tidak dapat di halang. Sekurang-kurangnya mereka mencuba mengurangkan kadar kematian sekiranya bencana berlaku.

Adbox