Breaking

Saturday, March 31, 2012

SERAM! - Lebih 200 Mayat Terbiar Pendaki Gunung Everest

TAOTAUAJER - Mt.Everest mempunyai kira-kira 200 mayat di atas gunung tersebut. Ini adalah perkara yang mungkin korang tak pernah tahu. Ia adalah hampir mustahil untuk untuk di alihkan dari gunung tersebut. Kebanyakan mayat-,mayat tersebut berada dalam kedudukan yang sama mereka apabila mereka mati.



Mayat sempurna dipelihara ini kerana akan persekitaran tersebut yang sangat sejuk. Di sepanjang laluan sehingga ke kemuncak gunung tersebut pendaki sememangnya akan melalui mayat-mayat ini. Terdapat mayat-mayat yang berumur lebih 50 tahun yang kelihatan seperti mereka baru mati dan diletakkan di situ semalam.

"death zone" atau pun "Zon mati" kira-kira pada ketinggian 26.000 kaki. Dimana udara disitu begitu nipis bahawa tidak ada ruang untuk membuat sebarang kesilapan. Radang dingin atau frostbite boleh serta-merta berlaku. Kekurangan oksigen akan menyebabkan pendaki menjadi bingung dan lemah. Kos untuk pergi mengembara ialah, $ 25.000.

Beberapa mayat yang diberi nama. Yang satu ini "but hijau". Banyak badan-badan kini mercu tanda di sepanjang perjalanan ke atas. "Green boots" telah berada di sana sejak tahun 1996.




Posisi mayat seperti di mana saat terakhir pendaki adalah mengambil "rehat". Kebanyakan masa mereka berehat dan tidak bangun-bangun. Masyallah!

SAKSIKAN VIDEO DI BAWAH INI

TAOTAUAJER : Sape yang berjaya mendaki dan turun balik sememang nyer diangap hebat , Mungkin disebab ini gunung ini mendapat nama Everest " Rest For Ever" 

Wow! -  Inilah Dia Rekod Tweet 'Tertinggi' di Dunia - Photobucket

INFO! - Ketahui 15 Fakta Mengenai Gunung Everest Yang Kita Tak Penah Tahu - Photobucket

SERIUS! - George Lowe Pendaki pertama gunung Everest meninggal dunia (2 GAMBAR) - Photobucket
Adbox