Breaking

Sunday, May 8, 2011

Wow! - Ini Dia Rekod Tweet 'Tertinggi' di Dunia

TAOTAUAJER - Wow....anda mesti tau kan tweet tu ape kan, menggunakan twitter seorang lelaki membuat tweet tertinggi di dunia iaitu di Puncak Gunung tertinggi di dunia iaitu Gunung Averest.

Photobucket

Tweet pertama dari puncak gunung Everest

LONDON - Seorang pendaki Inggris membawa Twitter ke tingkat tertinggi, secara harfiah. Itu setelah dirinya mengirimkan tweet pertama dari puncak gunung tertinggi dunia, Everest.

Tweet itu dikirimkan Kenton Cool dalam ekspedisi pendakian kesembilannya ke Gunung Everest. Didukung oleh vendor telefon popular Korea Selatan, Samsung, Kenton mengirimkan tweet dari ketinggian 8.948 meter di atas permukaan laut menggunakan telefon pintar Galaxy S II.

“Pendakian Everesy no 9! Tweet pertama dari puncak dunia berkat sinyal 3G yang lemah & handset Samsung Galaxy S2 yang luar biasa!” demikian tulis Kenton pada akaunnya @kentoncool sebagaimana dikutip Cellular News, Sabtu (7/5/2011).

Meski begitu, Kenton bukanlah orang pertama yang menggunakan ponsel di Everest. Seorang pendaki berasal Inggris lain, Rod Baber, melakukan panggilan pertama di gunung tertinggi dunia itu melalui ekspedisi pendakiannya yang disponsor Motorola, Mei 2007 lalu.

Panggilan telepon itu boleh dilakukan setelah operator raksasa China Mobile melakukan upgrade terhadap jaringannya dengan menempatkan BTS di area pendakian. Sejak ketika itu, semakin banyak BTS yang ditempatkan di sana, terutama di wilayah Everest yang menjadi milik Nepal.

TAOTAUAJER : Korang tak nak try wat cipta nama?? tweet kat tempat yang pelik-pelik ....huhu
ce korang buat tweet dalam kubor la pulak..rekod baru tuh..hehe

Adbox