Breaking

Friday, June 17, 2011

PELIK | Lobster dengan dua warna tertangkap

TAOTAUAJER - Perhhh..seperti yang korang tao Lobster nieh adalah salah satu hidangan yang mahal-mahal belaka, tapi buka tu tao nak bagi tau. Dimana pada tahun 2006 di Amerika Syarikat tertangkapnyer lobster yang pelik sebelah warna lain dan sebelahnyer lagi warna lain pulak.

Pelik kan...macam di buat-buat jer pulak elok jer warna tu sebelah lain n sebelah tu lain pulak

Alan Robinson, nelayan asal Maine, Amerika Syarikat, pada 2006 tak sengaja telah menangkap seekor lobster dengan dua warna pada tubuhnya, tepat terbahagi kiri dan kanan. "Aku sebelumnya menyangkakan bahawa seseorang sedang mengenakan ku !!", kata Robinson.

Photobucket

Wajar saja dia mengira begitu, karena lobster dua warna ini nampak seolah-olah "setengah matang". Sisi yang satu berwarna biru tua, seperti umumnya warna lobster. Sedangkan sisi yang lain tampak berwarna oren , seperti warna lobster setelah dimasak...!!!

Photobucket

Korang lihat lah.. ianya benar, bukan photoshop ke ape

Photobucket

Petugas dari Mount Desert Oceanarium, tempat dimana Alan Robinson menyumbangkan lobster tangkapannya ini, menyatakan bahwa lobster unik ini hanya ada satu dari 50-100 juta kemungkinan.

Tetapi dua tahun kemudian, tepatnya pada 2008, lobster unik dan pelik ini juga ditemukan oleh Edward Pothier dari Digby County, Kanada. Lokasi keduanya memang berdekatan, di antara Kanada dengan Amerika Syarikat.

Perhhgg...memang pelik dan unik sekali, ciptaan sape?? ciptaan Allah..

Adbox