Breaking

Saturday, June 18, 2011

Wow | Komputer unik boleh dilipat SERIUS canggih !

Wow..kali ini serus tao nak tunjukkan antara teknologi yang canggih, nampaknyer pada masa akan datang kemajuan teknologi dalam bidang komputer bakal membuatkan mulut anda terngaga.

Teknologi ini dimungkinkan kerana penggunaan beberapa lampu LED yang saling silang dan overlap sedemikian rupa sehingga mampu menampilkan image seperti komputer biasa.

Pranav Mistry seorang jenius dari India menciptakan Teknologi canggih,dimana dengan Sistem Kabel Terintegrasi dapat ditampilkan manipulasi layar komputer dengan sangat menakjubkan. Kita akan dapat menentukan ukuran dan bentuk layar ikut suka hati kita, bila-bila masa dan di mana pun.

Korang tengok gambar di bawah nieh lagi

Photobucket

Interface (antarmuka) pada layar komputer ini dibuat menggunakan suatu susunan laser LED yang diletakkan di dalam komputer, serta kamera yang disusun sedemikian rupa sehingga dapat mengenalpasti posisi jari pengguna. Jadi cara mengoperasian komputer ini sama seperti touchscreen.

Photobucket
Photobucket


Teknologi yang direkabentuk oleh Raphael Lang, Yu-lin Hou and Stephen Chan ini berjaya mendapat posisi runner-up Fujitsu Design Award 2011. Untuk menampilkan layar dalam skala besar tinggal menyambung cord-nya, dapat dibentuk menjadi berbagai macam display, dapat menjadi multimonitor, dapat digunakan untuk scanning barcode, dan kalau korang nak tau benda nieh jugak boleh digunakan untuk scanning benda tiga dimensi sehingga langsung menghasilkan model 3D. SERIUS COOL !

Photobucket

Macam nieh la Mekanisma pengoperasian nyer


Photobucket

Perggghh serius memang cool beb !

Ape kata anda??



Photobucket
Adbox