Breaking

Tuesday, June 23, 2015

TAUTAK? - Rakyat Malaysia Buang 270,000 Tan Makanan Tidak Diusik Sepanjang Ramadhan

TAOTAUAJER - 'Fenomena pembaziran' sering kali berlaku dan berleluasa pada setiap kali menyambut Ramadhan. Ia merupakan sesuatu yang amat menyedihkan. Sepatutnya bulan Ramadhan mendidik umat Islam berjimat cermat dan merasai perit tanpa makanan. Akan tetapi yang berlaku ialah sebaliknya apabila masyarakat Malaysia sanggup berbelanja besar dengan beraneka juadah makanan ketika tibanya waktu untuk berbuka puasa.


Setiap tahun untuk tempoh sebulan Ramadan, rakyat negara ini dilaporkan membuang 270,000 tan makanan yang 'tidak diusik' dan boleh dimakan semula.

Syarikat menyelia sisa pepejal, SWCorp, berkata berdasarkan perkiraan itu, jumlah makanan tersebut boleh dihidangkan kepada 180 juta orang, enam kali ganda melebihi populasi negara ini iaitu 27 juta.

Jika disusun longgokan makanan yang boleh dimakan, ia bersamaan dengan ketinggian 30 buah bangunan KLCC. Ketinggian KLCC ialah 452 meter.

Ketua Pegawai Eksekutif SWCorp, Datuk Ab Rahim Md Noor berkata, secara purata setiap hari pada bulan Ramadan sebanyak 9,000 tan makanan dibuang dan ia menjadi satu kebimbangan terhadap budaya pembaziran masyarakat negara ini.

"Sisa makanan adalah komponen tertinggi dalam skala komposisi sisa pepejal, pada 45 peratus, malah kos perbelanjaan untuk pengurusan sisa-sisa pepejal di negeri-negeri bawah seliaan SWCorp telah mencecah RM1.4 bilion tahun lepas," katanya kepada Bernama, baru-baru ini.

Ab Rahim berkata, setiap 9,000 tan makanan itu boleh dihidangkan kepada enam juta orang.

Justeru, katanya, pelbagai inisiatif telah dilaksanakan oleh pihaknya, antaranya mewujudkan kerjasama pengusaha kedai makanan, hotel serta industri terlibat untuk menyumbangkan makanan lebihan mereka kepada mana-mana badan kebajikan.

SWCorp menyelia sistem pengurusan sisa pepejal di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Pahang, Kedah, Perlis, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Sementara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berpandangan antara punca utama berlakunya pembaziran makanan lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan disebabkan perkhidmatan bufet yang disediakan oleh setiap hotel dalam jumlah yang banyak.

"Pemilik-pemilik hotel harus tegas dengan mewujudkan mekanisme untuk mendenda pelanggan mereka yang membazirkan makanan. Kalau hotel buat mekanisme macam ini, saya yakin pelanggan akan berfikir dua tiga kali nak membazirkan makanan," katanya.

Presiden Persatuan Hotel Malaysia, Cheah Swee Hee berkongsi pendapat yang sama, pembaziran yang berlaku pada bulan Ramadan adalah akibat daripada hidangan secara bufet yang sering mendorong orang ramai mengambil makanan secara berlebihan.

"Dengan itu, persatuan kami bekerjasama dengan SWCorp dengan menampal poster-poster khusus untuk mendidik orang ramai agar tidak melakukan pembaziran makanan terutama pada bulan puasa.

"Kita kena didik, nasihat mereka dahulu sebelum mengambil langkah 'last resort' untuk mendenda mereka yang membazirkan makanan," katanya.

Persatuan Hotel Malaysia mempunyai lebih 800 ahli di seluruh negara. - mStar online 


Adbox